Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Kubo: Puzzel codeerconcept
Maak kennis met de creatieve en speelse KUBO. Een educatieve hands-on en digitale codeeroplossing die alles biedt wat nodig is om het coderen en computationeel denken onder de knie te krijgen, speciaal ontworpen voor kinderen.
Leerlingen …
Fysiek materiaalNieuw -
Brush Ninja: Digitale creativiteit
Brush Ninja biedt creatieve online tools aan. Zo maak je in een handomdraai online kunstwerkjes:
- geanimeerde gif's;
- teken en schilder online;
- codeer een kunstwerk;
- emojikunst;
- fotocollages;
- een stripverhaaltje.
App of software (4)Leerkracht, Pedagogisch begeleider -
EU Code Week Teach Day: Webinar
EU Code Week Teach Day is een online evenement met als doel digitale creativiteit en coderen in de klas te vieren.
Dit online evenement bracht onderwijsexperts uit verschillende vakgebieden samen en bood discussies over het verleden, heden en …
Video -
Coding Park: Leren programmeren
Coding Park is een codeerplatform waarop leerlingen leren coderen en computationeel denken. Daarbij wordt gebruik gemaakt van visuele blokken of Python. Je kan meteen aan de slag in de gratis programmeeromgeving. Als je als ouder of leerkracht de …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Octostudio: Codeer-app
Met OctoStudio maak je interactieve animaties en games met behulp van een mobiele telefoon of tablet. Leerlingen maken foto's, nemen geluiden op en breng ze tot leven met codeerblokken. Het resultaat sturen ze achteraf naar leerlingen, vrienden …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Coding For Kids: Leer coderen
Allerlei minigames om de basis van computationeel denken te oefenen. Je oefent alle deelvaardigheden van het computationeel denken in.
Interactieve oefening (3)Organisatie, firma, vzw -
Krazy dad: Sudoku's en andere uitdagende puzzels
Op deze website vind je printbare denkpuzzels zoals sudoku's, doolhoven, zeeslag ... De puzzels zijn er in vele varianten en opgebouwd volgens moeilijkheidsgraad.
Het is een handige site als je op zoek bent naar materiaal om een leerling extra uit te …
Website (9)Leerkracht -
Online Bee-Botsimulator
Je leerlingen oefenen vanaf nu ook online met de Bee-Bot. Kies de mat waarop je wil oefenen en programmeer de route.
App of software (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Astro Pi: Jouw code in het Ruimtestation
De European Astro Pi Challenge biedt je leerlingen de mogelijkheid om wetenschappelijk onderzoek in de ruimte uit te voeren door computerprogramma's te schrijven die draaien op Raspberry Pi-computers aan boord van het International Space Station.
Downloadbaar lesmateriaal -
De EU Code Week in cijfertjes
De statistieken voor Code Week 2022, de tiende verjaardag van het grootste codeerinitiatief in Europa, zijn beschikbaar en de cijfers schetsen een positief beeld.
Artikel -
Tips om je EU Code Week-activiteit te organiseren
In het artikel vind je enkele tips die je helpen om je codeeractiviteit zo succesvol mogelijk te maken. Vergeet je codeeractiviteiten niet te registreren op de Code Week-site. Iedereen kan in een recordtijd een Code Week-activiteit pinnen op de …
Artikel -
Turing Tumble Simulator: Knikkercomputerspel
Turing Tumble is een spel waarin de spelers mechanische knikkercomputers bouwen om logische puzzels op te lossen. Terwijl je speelt, leer je belangrijke concepten die gebruikt worden in computers en leer je vaardigheden die nuttig zijn voor …
App of softwareLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner