Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Wokwi: Simuleer IoT-projecten in je browser
Deze website bevat simulaties van diverse microcontrollers en bied je de mogelijkheid om deze online te programmeren en te configureren.
App of softwareLeerkracht -
Online leerplatform: Programmeren in Python
Programmeren is het schrijven van een computerprogramma, een concrete reeks instructies die een computer kan uitvoeren. Dit gebeurt in een programmeertaal. Er bestaan véél verschilende programmeertalen, zoals Javascript, HTML, …
Website -
Online leerplatform: Arduino
De Arduino is een populaire microcontroller met ongekende mogelijkheden. Hardware en software speciaal ontwikkeld voor beginnende ontwikkelaars en iedereen geïnteresseerd in het creëren van interactieve projecten of een geautomatiseerde …
Website -
Maak je eigen games en animaties: GameLab 3
Game Lab is een programmeeromgeving waar studenten spannende games en animaties kunnen maken.
In dit derde deel van het leertraject GameLab leren studenten over het gebruik van een tekenlus en gaan ze dieper in op de bewegingen van een sprite …WebsiteOrganisatie, firma, vzw -
Word gratis lid van DataCamp for Classrooms
DataCamp is een interactief online onderwijsplatform voor data-analyse en codeertalen zoals R, Python, Excel en SQL.
DataCamp geeft je toegang tot:
- een platform dat direct toegankelijk is in de browser en dus geen download of configuratie …
Aankondiging -
Een podcast maken in Garageband
In dit filmpje leren je leerlingen een podcast maken met een iOS-device. Ze gaan aan het werk met de app Garageband.
VideoLeerkracht -
Muziek met Kevin: Muziek opnemen en loopen
Hoe zit het met opnemen van liedjes, hoe werkt een muziekstudio en kunnen jullie thuis ook opnemen?
Om te lopen heb je niet pers se een loopstation nodig. Meester Kevin laat zien hoe je dat ook met een telefoon of tablet kan doen.
VideoLeerkracht -
Qobo de slak: Instructievideo
Deze instructievideo helpt leerkrachten om aan de slag te gaan met Qobo de slak.
Het bevordert het computationeel denken bij kinderen in de derde kleuterklas, ook in te zetten in de eerste en tweede graad van het lager onderwijs. Verschillende …
Video (4)Student (lerarenopleiding) -
BBC Micro:bit V2 GO
De micro:bit kun je nu bestellen in de Micro:bit store
De BBC micro:bit 2.0 is een kleine computer die je kan programmeren, aanpassen en bedienen om jouw digitale ideeën, games en apps te combineren met de echte wereld.
Wat is er nieuw aan de …
Fysiek materiaal -
Kleuren en vormen: Zoekspel
Met dit zoekspel oefen je op het kennen en herkennen van kleuren en vormen en het vinden van de juiste combinatie.
Downloadbaar lesmateriaal (49)Andere functie -
Raspberry Pi: Voorbeeldprojecten
Op deze website vind je verschillende voorbeeldprojecten voor Raspberry Pi. De Raspberry Pi is een kleine singleboard minicomputer die je kan gebruiken om te leren programmeren of voor oefeningen elektronica.
Bij elk project krijg je een …
Website -
Tinkercad: Didactische fiche
Deze didactische fiche met verwijzingen naar leerplannen en eindtermen toont je hoe je als beginner aan de slag kan met Tinkercad. Tinkercad is een eenvoudige online applicatie om 3D CAD-ontwerpen te maken.
De fiche wordt gebruikt in de …
Downloadbaar lesmateriaal (16)