Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Educatief Ontwerp: Lesmaterialen voor digitale geletterdheid
Bruikbare, praktische lesmaterialen gericht op techniek en digitale geletterdheid: Bee-Bot, Ozobot, Pro-Bot, Loti-Bot. Door digitale geletterdheid te koppelen aan andere vakgebieden, zoals rekenen, lezen, spelling of wereldoriëntatie kunnen …
WebsiteNieuwLeerkracht -
Code City: Codeerlessen
Coderen en computationeel denken zijn dé vaardigheden van de toekomst. Door te coderen leren kinderen de digitale wereld beter begrijpen. Ze leren logisch nadenken, krijgen een beter ruimtelijk inzicht en lossen problemen op. Een flinke …
WebsiteNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Kubo: Puzzel codeerconcept
Maak kennis met de creatieve en speelse KUBO. Een educatieve hands-on en digitale codeeroplossing die alles biedt wat nodig is om het coderen en computationeel denken onder de knie te krijgen, speciaal ontworpen voor kinderen.
Leerlingen …
Fysiek materiaalNieuw -
VEX robotica in het lager onderwijs: Webinar
Hoe kan ik STEM en robotica in mijn lessen integreren?
Volg onze webinar en ontdek hoe je STEM en robotica op een leuke manier kunt introduceren in basisscholen. Met VEX oplossingen voor leerlingen vanaf vier jaar kunt u een hele leerlijn uitbreiden. …
Nascholing of activiteitNieuw -
TechnoDiscovery: Leer- en ontdekcentrum STEM
In het leer- en ontdekcentrum TechnoDiscovery kunnen basisschoolleerlingen en leraren met verschillende materialen en technieken experimenteren. De ‘7 werelden van techniek’ staan hierbij centraal.
Je kan via de website een bezoek …
WebsiteLeerkracht -
Vergroot jouw technische vaardigheden met Google
Of je nu nieuw bent in de informatica of een ervaren programmeur bent, hier vind je de Tech Dev Guide van Google.
Google heeft zorgvuldig materiaal uit verschillende bronnen samengesteld, waaronder enkele gemaakt door Google, die je kan gebruiken om …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Binaire puzzels
Dit document bevat drie binaire puzzels op drie verschillende niveaus (beginner, gevorderd, expert). Bij elke puzzel is er een verbetersleutel toegevoegd.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, Ander -
Brush Ninja: Digitale creativiteit
Brush Ninja biedt creatieve online tools aan. Zo maak je in een handomdraai online kunstwerkjes:
- geanimeerde gif's;
- teken en schilder online;
- codeer een kunstwerk;
- emojikunst;
- fotocollages;
- een stripverhaaltje.
App of software (3)Leerkracht, Pedagogisch begeleider -
Denkspelletjes
Op deze website vind je volgende denkspellen:
- braingames,
- denkspellen,
- woordspellen,
- kruiswoordraadsels,
- sudokupuzzels,
- geheugenspellen,
- sorteerspellen,
- rekenspellen.
WebsiteLeerkracht, Ander -
VanJufMarjan: Lesideeën
Op deze website vind je heel wat lesideeën en gratis (downloadbare) lesmaterialen terug.
Een greep uit het aanbod:
- tekstlogica's in verschillende thema's,
- woordzoekers,
- knutselopdrachten,
- tussendoortjes,
- keuzekastopdrachten,
- ...
WebsiteLeerkracht -
EU Code Week Teach Day: Webinar
EU Code Week Teach Day is een online evenement met als doel digitale creativiteit en coderen in de klas te vieren.
Dit online evenement bracht onderwijsexperts uit verschillende vakgebieden samen en bood discussies over het verleden, heden en …
Video -
Coderen met ZIMjs: Voorbeelden van code en toepassingen
In deze bijdrage vind je enkele voorbeelden van toepassingen die je in ZIMjs kan gebruiken om aan de hand van code jouw creatieve ideeën uit te werken.
ZIM is een algemeen Canvas Framework met JavaScript waarmee iedereen, van beginners tot …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator