Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
STEMmige snaren: Ontwerp zelf je muziekinstrument met Arduino en lasers
Dit project daagt leerlingen uit om zelf een muziekinstrument te bouwen zonder echte snaren. Geïnspireerd door enkele voorbeelden met lasers gaan ze creatief aan de slag in het ontwerp van een laserharp. Verschillende concepten van …
Downloadbaar lesmateriaal -
Bouw je eerste mini-satelliet: Raspberry Pi voor beginners
Leer metingen uitvoeren op een onbemande vlucht:
- gebruik een Raspberry Pi Pico microcontroller;
- initiatie voor echte beginners, geen voorkennis of enige ervaring vereist;
- toelichting en praktijkoefeningen, onder begeleiding van een ervaren …
,
Nascholing of activiteit -
Python in de wiskundeles
Bij het aanbrengen van een nieuw onderwerp in de wiskundeles wil je als leerkracht graag dat leerlingen begrijpen wat er gaande is. Door ze zelf te laten rekenen aan de hand van bevattelijke voorbeelden krijgen ze inzicht in de nieuwe …
Website -
STEM-onderwijs op afstand: Databank van leermiddelen
Een databank van leermiddelen, inzetbaar voor STEM-onderwijs op afstand.
Categorieën waarop je kan selecteren:
- basisonderwijs,
- secundair onderwijs,
- eerste graad,
- tweede graad,
- derde graad.
Website (7)Leerkracht -
Weet je Watt?
Weet je Watt? is een wetenschapsvlog voor nieuwsgierige kinderen en enthousiaste leerkrachten. Elke twee weken duikt vlogster Jacotte Brokken in de verschillende STEM-domeinen (biotechnologie, chemie, bouw, mechanica, …
Website (10)Leerkracht -
Brilliant: Online STEM-cursussen
De missie van Brilliant is om leerkrachten en leerlingen te inspireren en te ontwikkelen om STEM-doelen te bereiken. De website biedt meer dan 60 online cursussen en interactieve oefeningen over uiteenlopende aspecten van wiskunde, …
Website (4)Leerkracht -
Europe In Change: STEAMing ahead towards our future
Europees samenwerkingsproject van ErasmusPlus, waaraan zes Europese landen deelnamen. Door de samenwerking van België, Griekenland, Italië, Portugal, Slovenië en Zweden werden zes inspirerende lespakketten ontwikkeld:
- Van …
WebsiteLeerkracht -
AI Op School: Projectsite
Artificiële intelligentie (AI) komt volop aan bod in de media. AI-systemen dringen dan ook meer en meer onze wereld binnen. Daarbij hoor je het vaak hebben over thema’s zoals:
- chatbots;
- zelfrijdende auto’s;
- virtuele assistenten; …
Website -
Brightlab E-Classroom
E-classroom is het digitaal platform van Brightlab dat projecten modulair en in een blended learning formaat aanbiedt.
Deze vorm van didactiek combineert zelfstandig online leren met een klassikaal doe- en leerproces voor leerkrachten en …
Website -
Science on stage: STEM-leermiddelen
Europees netwerk van STEM-leerkrachten die onder meer downloadbare STEM-publicaties ter beschikking stellen.
Een greep uit de onderwerpen:
- dopplereffect
- fotosynthese;
- genetisch materiaal;
- klimaatverandering;
- lichtleer;
- natuurlijke selectie; …
Website (9)Leerkracht -
STEM Alliance: Praktijkvoorbeelden
Europese databank van STEM-leermiddelen, selecteerbaar per
- vak,
- leeftijd,
- type leermiddel,
- taal,
- type onderwijs.
Website (7)Leerkracht -
Wolfram|Alpha: Computationele zoekmachine
De introductie van Wolfram|Alpha definieerde een fundamenteel nieuw paradigma voor het verkrijgen van kennis en antwoorden - niet door op internet te zoeken, maar door dynamische berekeningen uit te voeren op basis van een enorme verzameling …
WebsiteLeerkracht