Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
CoderDojo: Tientallen handleidingen en didactisch materiaal om te leren programmeren
CoderDojo is een wereldwijde, door vrijwilligers geleide gemeenschap van gratis programmeerworkshops voor jongeren. CoderDojo organiseert met vrijwillgers gratis sessies om jongeren te leren programmeren. Een groot deel van het didactisch …
Downloadbaar lesmateriaal (35)Organisatie, firma, vzw -
Communicatie: Lessenreeks
Op deze site vind je een lessenreeks i.v.m. het thema communicatie:
- communicatieschema,
- theorie van Watzlawick,
- het geven en krijgen van feedback,
- evaluatie.
Bij elk hoofdstuk vind je de lesdoelen, tijdsindeling, verantwoording, lesverloop, …
Website (66)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Programmeren in Python: Cursus
In deze cursus leer je de beginselen van programmeren in Python. De cursus bestaat uit:
- Deel 1 : Basis;
- Deel 2: Besturen van de GPIO-pinnen (physical computing met Raspberry Pi).
Downloadbaar lesmateriaal (19)Leerkracht -
Scratchtoepassingen
Deze bijdrage bevat drie uitgeschreven oefeningen om meer met Scratch te doen:
- wiskunde quiz:
In deze handleiding gebruik je Scratch om een quiz of toets op te stellen waarin je basisbewerkingen kan laten genereren met willekeurige getallen. …
Downloadbaar lesmateriaal (26) - wiskunde quiz:
-
LEGO MINDSTORMS: Werkbundel
Werkbundel bestaande uit korte uitleg, enkele basisoefeningen en vier grotere opdrachten om je leerlingen vertrouwd te maken met LEGO MINDSTORMS en de bijhorende educatieve software.
Downloadbaar lesmateriaal (18) -
Zo denkt een computer: Programmeren en computationeel denken in het onderwijs
Zo denkt een computer biedt lagere en secundaire scholen informatie, praktijkvoorbeelden en instrumenten om leerlingen de basisprincipes van computationeel denken en programmeren bij te brengen. Op die manier kunnen scholen hun leerlingen wegwijs …
Downloadbaar lesmateriaal (19) -
Kevin Vermassen: Blog Nederlands, STEM, ICT
Op deze site vind je theorie en oefeningen Nederlands, STEM & ICT:
- Nederlands:
- spelling,
- zinsleer,
- woordleer,
- NT2 - Nederlands voor anderstaligen.
- STEM & ICT:
- Programmeren met Scratch,
- Programmeren met Kodi, …
Website (32)Leerkracht - Nederlands:
-
Tinkercad: Didactische fiche
Deze didactische fiche met verwijzingen naar leerplannen en eindtermen toont je hoe je als beginner aan de slag kan met Tinkercad. Tinkercad is een eenvoudige online applicatie om 3D CAD-ontwerpen te maken.
De fiche wordt gebruikt in de …
Downloadbaar lesmateriaal (16) -
Wiskundige uitdagingen
PQRS-Q 6 bevat Puzzels, Raadsels en Spelletjes voor het wiskundeonderwijs. Het bevat een rijkdom aan uitdagende opdrachten die in verschillende studierichtingen kunnen gebruikt worden. Het zijn opdrachten die gaan over logisch denken, magie, …
Downloadbaar lesmateriaal (14)Leerkracht -
mBlock en mBot: Instap en opdrachten
Met deze instap en opdrachten leer je werken met de mBot door deze te programmeren met mBlock.
Downloadbaar lesmateriaal (13) -
Notenleer: Ritme en beatbox
Lessuggesties bij het thema ritme en beatbox in notenleer.
Downloadbaar lesmateriaal (14)Leerkracht -
mBlock + mBot: Werkbundel
Werkbundel bestaande uit een korte instap, enkele basisoefeningen en grotere opdrachten om je leerlingen vertrouwd te maken met mBlock en mBot.
Downloadbaar lesmateriaal (10)