Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Codefinity: Online codeerplatform
Codefinity is een online leerplatform voor ontwikkelaars en programmeurs. Het biedt cursussen over webontwikkeling, datawetenschap, data-analyse en SQL. Het omvat ook opdrachten voor leerlingen, zoals praktische projecten en uitdagingen.
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator, … -
PictoBlox: Grafisch coderen
PictoBlox is een op blokcode gebaseerde educatieve tool voor beginners met hardware-interactiemogelijkheden voor opkomende technologieën zoals robotica, AI en machinaal leren die het leren coderen leuk en boeiend maken.
Je kan ook met de …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
FreeCodeCamp: Leer coderen
FreeCodeCamp is een online leerplatform waarop je verschillende codetalen kan leren. De leerlingen kunnen zelfstandig de cursussen doorlopen en de bijhorende opdrachten afronden. De website is in het Engels.
WebsiteLeerkracht -
Open Roberta: Programmeertool
Open Roberta is een online toepassing waarbij gebruikers robots en microcontrollers kunnen programmeren. Het script kan gebouwd worden met blokken of met code. Daarnaast kan je de configuratie van je apparaat bekijken en digitaal een simulatie …
App of softwareLeerkracht -
Microsoft MakeCode Arcade: Leer coderen met blokcode
Microsoft MakeCode Arcade is een online tool waarmee je via blokcode retro-arcadegames voor het web of microcontrollers maakt. De tool is op GitHub beschikbaar als vrije software.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
TigerJython: Leren programmeren
TigerJython is een gratis ontwikkelomgeving om te leren programmeren met Python. TygerJython werd ontworpen aan de ETH Zürich. De IDE (Integrated Development Environment) bevat alle benodigde componenten om heel diverse programma’s …
App of softwareLeerkracht, Systeembeheerder -
Codewise: Prowise Presenter
Programmeren een ver-van-mijn-bedshow? Helemaal niet! De CodeWise programmeertool en het CodeWise kaartspel maken programmeren toegankelijk voor iedereen.
Zo gebruik je de tool CodeWise in Prowise Presenter (YouTube).
Interactieve oefening (3) -
Science on stage: STEM-leermiddelen
Europees netwerk van STEM-leerkrachten die onder meer downloadbare STEM-publicaties ter beschikking stellen.
Een greep uit de onderwerpen:
- dopplereffect
- fotosynthese;
- genetisch materiaal;
- klimaatverandering;
- lichtleer;
- natuurlijke selectie; …
Website (9)Leerkracht -
CodeCombat: Leer programmeren door een online game te spelen
Leer programmeren aan de hand van een spannend spel. Je moet je personages door levels brengen en diamanten verzamelen. Dit kan je doen door programmeerinstructies in te tikken. Voor het spel begint kan je aanduiden met welke programmeertaal je …
Website (5)Leerkracht, ICT-coördinator -
Mols verhaal
Een interactief verhaal over een mol. De mol komt zo'n beetje overal terecht: op een bouwwerf, in de metro, in een ventilatieschacht, ...Het verhaal wordt tussendoor onderbroken met kleine denkspelletjes. Deze spelletjes trainen het geheugen en …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Scratch: Creatieve leergemeenschap met gedeelde programmeerprojecten, grafische programmeertool
Zin om met je leerlingen de basis onder de knie te krijgen van het programmeren? Gebruik dan Scratch. Scratch is een grafische programmeeromgeving. Via Scratch kan je korte games maken en programma's van anderen bewerken.
App of softwareDirectie -
Code.org: Leren programmeren
Code.org heeft als doel iedereen te laten proeven van technologie.
Op de site worden heel wat gratis tools aangereikt zoals:
- programmeren met Angry Birds;
- programmeren met de figuren van Frozen;
- programmeren met Flappy Bird;
- de basis van …
Website (12)Leerkracht