Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Expeditie micro:bit: Programmeer je eigen idee
De micro:bit is een mini-boardcomputer ontwikkeld door de BBC in Engeland. Je kunt er hele toffe dingen mee doen. Zo heeft de micro:bit 25 ledjes waar je van alles op kunt laten verschijnen, een kompas, een versnellingsmeter een bluetooth …
Website (3)Leerkracht -
stem-ict.be
Op stem-ict.be staat cursusmateriaal rond ICT en IoT. Er wordt maximaal gebruik gemaakt van educatief en opensource materiaal en software.
Alle cursusmateriaal is ontwikkeld voor leerlingen van de derde graad secundair onderwijs uit de richtingen …
Website (3) -
Scratch Unplugged: Computerloos programmeren met Scratch
Scratch is dé programmeertaal voor kinderen en jongeren van de 21e eeuw. Het CodesCool-team ontwikkelde er nu ook een offlineversie van!
Leer je leerlingen spelenderwijs programmeren en logaritmes opstellen.
Met de pdf-printversie die men …
Website (7)Leerkracht -
Microcomputer: Raspberry pi
De raspberry pi is een microcomputer voor educatieve doelstellingen. Op de website wordt een LAMP server opgezet. (Linux, Apache, MySQL en PHP) Ieder onderdeel wordt kort uitgelegd. Met grafana wordt informatie uit de MySQL database grafisch …
Website