Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
STEMmige snaren: Ontwerp zelf je muziekinstrument met Arduino en lasers
Dit project daagt leerlingen uit om zelf een muziekinstrument te bouwen zonder echte snaren. Geïnspireerd door enkele voorbeelden met lasers gaan ze creatief aan de slag in het ontwerp van een laserharp. Verschillende concepten van …
Downloadbaar lesmateriaal -
Kennismaking met ZIM Kids Coding
Op deze pagina van Dodona vind je een gratis online cursus om met ZIM Code te leren programmeren. Je maakt kennis met de programmeertaal aan de hand van video's en online oefeningen.
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Peter Mathijssen: Lesmateriaal over coderen
Deze website van Peter Mathijssen verzamelt informatie, lesmateriaal en tutorials over apps en projecten die allemaal met computing en computationeel denken te maken hebben. Zaken die aan bod komen zijn onder andere:
- MicroBlocks,
- MIT App …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
De Creatieve Code
De Creatieve Code zet programmeren in als een creatieve tool en is tegelijkertijd een actieve manier om meer over kunst te weten te komen. Leerlingen leren bovendien kritisch te kijken naar technologie door er zelf mee aan de slag te gaan.
Samen …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Sensor Socks: STEM-project
Onder hoeveel druk staan mijn voeten?
In dit project onderzoeken leerlingen aan de hand van het STEMOOV-model onder hoeveel druk hun voeten staan. Om de druk te kunnen meten maken ze Sensor Socks, geprogrammeerd met Arduino en gekoppeld aan Excel …
WebsiteLeerkracht -
Arduino voor beginners: Projecten
Dit leerpad laat je leerlingen kennismaken met de verschillende mogelijkheden van het programmeren van een Arduino. Stapsgewijs leren je studenten diverse componenten schakelen en regelen. Je vindt er verschillende projecten die je met de Arduino …
WebsiteLeerkracht -
Micro:bit: 101 projecten
Deze website bevat een grote hoeveelheid micro:bit-projecten. De lessen worden stapsgewijs opgebouwd. Daarnaast vind je ook een materiaallijst om zelf klassets samen te stellen.
Website (5)Leerkracht -
Ontwerpen van robotbij: Stappenplan
In deze bijdrage vind je een stappenplan voor het in elkaar steken van de de Robot-bij van OPITEC.
Het bouwpakket voor deze robotbij kan je verkrijgen via www.opitec.nl
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
De energietransitie: STEM-project
In dit STEM-project worden je leerlingen uitgedaagd om een elektrische stroomkring te maken met meerdere energiebronnen en batterijopslag als oplossing voor de transitie van een elektrisch netwerk gebaseerd op fossiele brandstoffen naar een …
Downloadbaar lesmateriaal -
Microplastics in de oceaan: STEM-project
In dit STEM-project worden je leerlingen uitgedaagd om een eenvoudige versie te maken van een duikboot die gebruikt zou kunnen worden om microplastics te onderzoeken in de oceaan. Hierbij komen verschillende deelproblemen aan bod die worden …
Downloadbaar lesmateriaal -
Seriële communicatie van Arduino naar pc: Cursus
In dit document krijg je uitgebreide informatie over de seriële communicatie van Arduino naar pc. Je leert hoe je gegevens vanuit de Arduino via de USB naar de pc kan versturen.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Programmeren van Arduino: Handleiding
In deze handleiding krijg je uitgelegd hoe je een programma vanuit de Arduino IDE oplaadt naar een Arduino UNO, MEGA, nano, ESP8266 of ESP32.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht