Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Samen op weg met Toontje Patroontje - 1: Introductie
Patroonvaardigheden in de kleuterklas. Patronen zijn ontzettend leuk om mee te oefenen. Ze laten kinderen op een speelse manier kennismaken met wiskunde. Het inzicht in patronen is belangrijk voor de wiskundige ontwikkeling van je kleuters.
…Video (17) -
Samen op weg met Toontje Patroontje - 4: Week 1 - het patroonboek
Patroonvaardigheden in de kleuterklas. Patronen zijn ontzettend leuk om mee te oefenen. Ze laten kinderen op een speelse manier kennismaken met wiskunde. Het inzicht in patronen is belangrijk voor de wiskundige ontwikkeling van je kleuters.
…Video (9) -
Samen op weg met Toontje Patroontje - 2: Interview met Nore Wijns
Patroonvaardigheden in de kleuterklas. Patronen zijn ontzettend leuk om mee te oefenen. Ze laten kinderen op een speelse manier kennismaken met wiskunde. Het inzicht in patronen is belangrijk voor de wiskundige ontwikkeling van je kleuters.
…Video (9) -
Computationeel denken met Python: Lesvideo
Lesvideo over computationeel denken en programmeren met Python. Deze video behoort tot de lessenreeks Python en wiskunde.
Video (8)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Talstelsels - Wiskundig Leerpakket 1
Deze video gaat over het gebruik van verschillende talstelsels, om de natuurlijke getallen op een geordende manier voor te stellen. Naast het tientallig stelsel komen ook het binair en octaal talstelsel aan bod.
Ook algoritmes om getallen tussen het …
Video (8)Leerkracht, Ander -
Computationeel denken: Leren programmeren met een boterham met choco
De basis van computationeel denken en programmeren is niet eenvoudig uit te leggen aan jonge kinderen. Leren programmeren kan op verschillende manieren en hoeft niet altijd via een digitale manier. Iets eenvoudig zoals een boterham met …
Video (7)Systeembeheerder -
Samen op weg met Toontje Patroontje - 6: Rijtje en patronen aanvullen
Patroonvaardigheden in de kleuterklas. Patronen zijn ontzettend leuk om mee te oefenen. Ze laten kinderen op een speelse manier kennismaken met wiskunde. Het inzicht in patronen is belangrijk voor de wiskundige ontwikkeling van je kleuters.
…Video (5) -
Samen op weg met Toontje Patroontje - 3: Wat vind je in de handleiding?
Patroonvaardigheden in de kleuterklas. Patronen zijn ontzettend leuk om mee te oefenen. Ze laten kinderen op een speelse manier kennismaken met wiskunde. Het inzicht in patronen is belangrijk voor de wiskundige ontwikkeling van je kleuters.
…Video (5) -
Animeer een woord of je naam: Scratch
De leerlingen kiezen een naam of een woord en brengen de letters tot leven met animaties, geluiden en muziek in Scratch. De afspeellijst ondersteunt hen bij het ontwerpen en coderen.
Video (3) -
QR- en streepjescodes
Ken je dat, een QR-code? En heb je dat al eens gescand? Juf Siham neemt ons mee in de wereld van de codes. Naast QR-codes vertelt ze ons ook wat streepjescodes zijn en waarvoor die nu eigenlijk dienen. Juf Siham haalt ook aan waar we de codes …Video (3) -
Samen op weg met Toontje Patroontje - 5: Sorteren van rijtjes met of zonder patroon
Patroonvaardigheden in de kleuterklas. Patronen zijn ontzettend leuk om mee te oefenen. Ze laten kinderen op een speelse manier kennismaken met wiskunde. Het inzicht in patronen is belangrijk voor de wiskundige ontwikkeling van je kleuters.
…Video (3) -
Mannen- en vrouwenberoepen ... bestaan die echt?: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je beeld- en geluidsfragmenten over stereotiepen omtrent beroepen, vrouwen in de bouwsector en mannen als kinderverzorgen, samen met meer context en concrete lestips.
Bekijk de collectie Mannen- en vrouwenberoepen ... bestaan …
Video (3)