-
Educatief Ontwerp: Lesmaterialen voor digitale geletterdheid
Bruikbare, praktische lesmaterialen gericht op techniek en digitale geletterdheid: Bee-Bot, Ozobot, Pro-Bot, Loti-Bot. Door digitale geletterdheid te koppelen aan andere vakgebieden, zoals rekenen, lezen, spelling of wereldoriëntatie kunnen …
WebsiteLeerkracht -
TechnoDiscovery: Leer- en ontdekcentrum STEM
In het leer- en ontdekcentrum TechnoDiscovery kunnen basisschoolleerlingen en leraren met verschillende materialen en technieken experimenteren. De ‘7 werelden van techniek’ staan hierbij centraal.
Je kan via de website een bezoek …
WebsiteLeerkracht -
Sprekende figuur maken met ZIM
Laat het jongetje praten. Geef opdrachten aan je leerlingen of laat hen zelf een opdracht inspreken.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
OntdekPunt Meppel
OntdekPunt Meppel is een initiatief van Stichting KindPunt Meppel en MeesterSander.nl. In de STEM-lokalen gaan kinderen en volwassenen aan de slag met techniek en technologie.
Op de website ontdek je het aanbod en de opendeurdagen.
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
VR systeembekisting: Project InnoVET XR
Dit project resulteerde in een VR-applicatie over systeembekisting, waarin leerlingen virtueel een kolom- en balkbekisting leren opbouwen.
De tool is beschikbaar via de XR-uitleendienst van de Regionale Technologische Centra (RTC). Dit kan binnen RTC …
Artikel -
Code Week-ambassadeurs Nicky en Evelien klaar voor uitdagende opdracht: Interview
Het burgerinitiatief EU Code Week promoot tal van activiteiten rond programmeren en digitale vaardigheden. In ons land nemen tientallen organisaties deel om coderen op een leuke, aantrekkelijke manier voor jongeren bereikbaar te maken. De EU …
Artikel -
Justin Beaver: VR over klimaatverandering
Justin Beaver is een interactieve VR-film waarbij de leerlingen de veranderingen door klimaatopwarming en vervuiling kunnen ervaren vanuit de ogen van een bever.
In dit artikel word je meegenomen in het verhaal van Alexandra Sierra, die Justin …
ArtikelLeerkracht -
Eerste stapjes in het programmeren: Glow and Go Bot
Programmeren met peuters en kleuters? Yes! Dat kan zeker. Met deze Glow & Go bot kunnen kleuters ontdekkend spelen.
De Glow & Go Bot is speciaal ontwikkeld voor onze peuters en instappers van de kleuterklas en ook nog steeds leuk voor …
ArtikelLeerkracht -
Sketch Metademolab: Animeer jouw tekening
Sketch Metademolab helpt je om op een eenvoudige manier zelf tekeningen te animeren. In dit artikel legt EDUzine het je stap voor stap uit.
Artikel (5)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Handleiding schoolmoestuin
Eten doen we de hele dag door, maar veel kinderen weten niet dat maïs, aardbeien en sla ooit kleine zaadjes waren.
Via de schoolmoestuin kun je kinderen laten kennismaken met het wonderlijk proces van zaadje tot plant. De schoolmoestuin is …
Artikel -
De EU Code Week in cijfertjes
De statistieken voor Code Week 2022, de tiende verjaardag van het grootste codeerinitiatief in Europa, zijn beschikbaar en de cijfers schetsen een positief beeld.
Artikel -
Wijze lessen voor het ontwikkelen, kiezen en gebruiken van leermiddelen in het leerplichtonderwijs
Hoe kies je als leraar, vakwerkgroep of schoolteam een lesmethode? Waarmee houd je rekening bij het ontwikkelen van een leermiddel? Hoe gebruik je het leerboek op een doordachte manier in je klaspraktijk? Er is weinig onderzoek voorhanden en er …
Artikel