-
Update VRiool: Project InnoVET XR
Met dit vervolgproject werd de virtual reality applicatie VRiool uitgebreid met extra inhoud.
VRiool gaat over de aanleg van een huisrioleringsnet. Leerlingen kunnen een huisrioleringsnet virtueel aanleggen, inclusief het plaatsen van controleputten, …
Artikel -
VR Bouwknopen: Project InnoVET XR
Binnen dit project werd een VR-applicatie ontwikkeld waarin naast aanschouwelijkheid, ook de mogelijkheid wordt toegevoegd om bouwknopen virtueel stap per stap op te bouwen én deze te manipuleren. Zo kan de onzichtbare werking en technisch …
Artikel -
VR systeembekisting: Project InnoVET XR
Dit project resulteerde in een VR-applicatie over systeembekisting, waarin leerlingen virtueel een kolom- en balkbekisting leren opbouwen.
De tool is beschikbaar via de XR-uitleendienst van de Regionale Technologische Centra (RTC). Dit kan binnen RTC …
Artikel -
Veiligheid en instructie aan de machines via AR: Project InnoVET
Binnen dit project werd een Augmented Reality (AR) ontwikkeld om veilig te werken met machines in het machinepark van een school. De filmpjes met handleiding worden als lessenpakket beschikbaar gesteld. De nadruk in dit project ligt op …
Artikel -
Preventie in het onderwijs is meer dan lesgeven over illegale drugs: Visietekst
Visietekst ter ondersteuning van de leerlijn verslavingspreventie, passend binnen effectieve preventie en het alcohol- en drugbeleid op school.
Achtergrondinformatie voor leerkrachten om op een evidence based manier aan de slag te gaan rond …
Artikel -
Globale milieuwinsten door lokale en circulaire textielconsumptie
Om aan onze Vlaamse consumptiebehoefte te kunnen voldoen, moeten we momenteel een groot deel van de benodigde grondstoffen uit het buitenland halen. Hergebruik, recyclage en hoogwaardige, lokale productie van textiel kunnen er voor zorgen dat de …
Artikel -
Klimaatvoetafdruk: Duurzaam t.o.v. een fast fashion T-shirt
De Europese consumptie van textiel heeft de vierde grootste impact op milieu en klimaatverandering, na voeding, huisvesting en mobiliteit. Textielconsumptie zit bovendien in de top drie van factoren die het meeste druk leggen op water- en …
Artikel -
VRiool: Project InnoVET
Binnen dit project ontwikkelde VTI Deinze, Scheppersinstituut Wetteren, Tectura Merelbeke en Richtpunt campus Eeklo een serious game VRiool gericht op de aanleg van een huisrioleringsnet. Leerlingen kunnen een huisrioleringsnet virtueel …
Artikel -
Circulariteit en innovatie bij bereiding appel-druivenwijn: Project InnoVET
In dit artikel krijg je meer informatie over het InnoVET-project krijg je meer informatie over de opbouw van het project, de vakgebieden die aan bod komen en technieken en didactische methodes die worden ingezet.
De inzet van het ingediende project …
Artikel -
Improvisation for all!: Hoe beleven leerlingen collectieve vrije improvisatie in het leerplichtonderwijs
Het onderzoek Improvisation for all! Hoe beleven leerlingen collectieve vrije improvisatie in het leerplichtonderwijs peilt naar de ervaringen van leerlingen (n=1282) uit het secundair onderwijs met een les collectieve vrije improvisatie.
Naast de …Artikel -
Het zwemtraject bij Vlamingen versus Nederlanders: Bachelorproef
Deze bachelorproef onderzoekt de aanpak om te leren zwemmen in Nederland en Vlaanderen en vergelijkt deze met elkaar. Er wordt stilgestaan bij kinderzwemlessen en bij het geven van zwemles aan volwassenen. De zwemlesmethodes komen aan bod en er …
Artikel -
De watervoetafdruk: Achtergrondinformatie
Deze brochure geeft kort weer wat de watervoetafdruk is, wat de link is tussen onze consumptie en watervoorraden wereldwijd en geeft tips over hoe je zelf duurzamer met water kan omgaan. Deze brochure bomvol theoretische omkadering kan je …
Artikel (5)