-
Generatieve AI veilig en verantwoord inzetten: Toolkit voor in de klas
Deze door Microsoft ontwikkelde toolkit is ontworpen voor leerkrachten die lesgeven aan leerlingen van 13 tot 15 jaar. Het heeft tot doel generatieve AI op een toegankelijke manier te introduceren en bewustzijn bij jongeren op te bouwen door …
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht, Ander -
360°-tour maken met Xerte: Stappenplan
Met Xerte kan je interactieve 360°-tours creëren. Een 360°-afbeelding vormt de basis van de tour. Daaraan kan je andere 360°-afbeelding koppelen, zodat gebruikers zich als het ware voortbewegen in de locatie.
Elke 360°-afbeelding …
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Werken met het toetsenbord: Visual
Hebben jij of jouw leerlingen het soms moeilijk met het vinden van de juiste toetsencombinaties voor het euroteken of het apenstaartje (@) of letters zoals é, ç, ê ... ? Deze toetsenbordafbeelding leert jouw leerlingen meteen …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Leerlingen toevoegen in Canva en zelf ontwerpen: Stappenplan
Stappenplan waarin eerst wordt uitgelegd hoe je je school kan toevoegen en vervolgens klassen en lesroepen kan aanmaken.
Daarna wordt beknopt uitgelegd hoe je een eenvoudig ontwerp maakt en waarvoor welke tools dienen.
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht -
Multimediaprincipes van Mayer
Multimediaprincipes van Mayer
- Je kan de voordelen van het toepassen van multimedia in het leerproces uitleggen.
- Je kan voorbeelden geven van hoe visuele en auditieve elementen kunnen worden gecombineerd om de leerervaring te verbeteren.
- Je kan …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator -
LeerID Schoolloket: Technische ondersteuning voor beheerder
Op deze pagina vind je de handleidingen en informatie die je als LeerID-beheerder nodig hebt om te werken met LeerID:
- Hoe maak je LeerID-accounts aan en hoe beheer je ze daarna?
- Hoe kan je applicaties zichtbaar maken voor je leerlingen in het LeerID …
Downloadbaar lesmateriaal -
Games in de klas: Richtlijnen voor succesvolle leerdoelen
Het handboek Games in de klas is bedoeld als leidraad voor leerkrachten die videogames in hun lessen willen verwerken. Je vindt er de achtergrondkennis in die je nodig hebt om videogames in te zetten als educatieve tools. Er staan ook heel wat …
Downloadbaar lesmateriaal -
Wijze lessen, twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek: Mindmap met didactische tips
Mindmap met didactische tips op basis van het boek Wijze lessen: twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek (Surma, T., Vanhoyweghen, e.a. - 2019). De mindmap voorziet bij elk van de twaalf bouwstenen info, tips en digitale tools om …
Downloadbaar lesmateriaal (15)Leerkracht, ICT-coördinator -
Professioneel engagement en digitale bronnen: ICT-tips en -tricks
Vaak werken leerlingen en leraren op school zowel in een elektronische leeromgeving zoals Smartschool en daarnaast ook in een cloudomgeving zoals Microsoft 365 of Google Workspace. De syllabus uit deze bijdrage bundelt een heleboel ICT-tips en …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Boekje bij online leertraject SprintPlus
Het Sprintboek gebruik je samen met het online leertraject voor SprintPlus.
Leerlingen kunnen in groep of zelfstandig aan de slag. In het boek duiden leerlingen aan wat ze al kunnen of geleerd hebben.
Downloadbaar lesmateriaal (3) -
Achter de schermen: Tien tips
Hoe je vlot te profileren op al die sociale media en apps, daar geven je leerlingen zelf je maar wat graag advies over. Hun tips maken allicht elk webinar over het onderwerp overbodig. Maar om hun eigen welbevinden ook online op peil te houden, …
Downloadbaar lesmateriaal -
Een codeeractiviteit registreren op EU Code Week: Handleiding
Tijdens de EU Code Week in oktober vinden er jaarlijks heel wat codeeractiviteiten plaats in heel Europa. De EU Code Week is een burgerinitiatief dat erop is gericht om programmeren en digitale vaardigheden op een leuke, aantrekkelijke manier voor …
Downloadbaar lesmateriaalICT-coördinator