-
Meer muziek in de klas met artificiële intelligentie
Kunstmatige intelligentie als je eigen onderwijsassistent, die helpt om de klasdynamiek te verbeteren en de leerervaring te verrijken. In dit blog bespreken we een aantal AI-tools die je kunnen helpen om liedjes te maken voor je …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Codeer wiskundegame met ChatGPT en Google Sites
In dit artikel vertelt Tony hoe hij met behulp van ChatGPT en Google Sites een wiskundige game ontwierp.
Je kan het spel ook zelf spelen.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
De kinetica achter het cola light met mentosexperiment
Het experiment tussen cola light en mentos levert een fascinerende fontein op, maar het biedt ook een ideaal platform aan voor studenten om verschillende facetten van chemische kinetiek op een leuke en motiverende manier te exploreren.
In dit artikel …
ArtikelLeerkracht -
Hersteleconomie: Milieuvriendelijk en financieel voordelig
Door een product te herstellen in plaats van te vervangen (aankoop nieuw product), verlengt de levensduur van het product. Hierdoor worden de materialen en broeikasgasemissies bij de productie van een nieuw product uitgespaard.
Bij producten die …
Artikel -
Kunstmest: De anabole steroïden van de landbouw
Dankzij een uitvinding uit 1909 hebben we nu een wereldbevolking van bijna 8 miljard mensen. Kunstmest is leven, maar zadelt ons ook op met een enorm stikstofprobleem en een almaar uitdijende veestapel. Hoe kunnen we uit deze luxeval ontsnappen?
ArtikelLeerkracht -
Building learning labs and innovative learning spaces
Een praktische gids die door European Schoolnet is ontwikkeld om scholen en leraren te ondersteunen in het uitrollen van STEM-labo's en een Future Classroom. De middelbare school RHIZO Lyceum OLV Vlaanderen wordt in deze gids als …
ArtikelLeerkracht -
Bring Innovation to life: Project InnoVET
Binnen dit InnoVET-project kunnen leerkrachten op een projectmatige manier hun leerplandoelstellingen bereiken door zich tegelijk te professionaliseren in thema’s die ze voor zichzelf én hun leerlingen belangrijk vinden. De scholen …
Artikel -
De geschiedenis van de fiets: Overzicht
Dit artikel behandelt de evolutie van de fiets in vijf stappen, van loopfiets tot rijwiel.
- Laufmachines en hobby-horses
- Pedalen op de loopfiets
- Hoger, sneller en ... gevaarlijker
- De tricycle
- Een safety op luchtbanden
Artikel -
COSMO: Virtual reality en augmented reality
COSMO is een onderzoeksproject waarbij zowel bedrijven uit de maakindustrie, onderzoeksgroepen alsook secundaire scholen betrokken zijn.
ArtikelLeerkracht -
Circulaire economie en ecodesign: Brochure
In deze brochure vind je de informatie en inhoud terug van al wat Vlaanderen Circulair de voorbije jaren rond Circulaire Economie en Ecodesign. Er staan methoden in om je curriculum aan te pakken, en workshops/lassen/trajecten die meteen in de …
Artikel -
Musea zetten hun deuren digitaal open met aangepast lesmateriaal
Alle musea zijn dicht, maar je kan op zoveel educatieve manieren de collecties verkennen.
Net op momenten als deze kan je kinderen en jongeren met musea laten kennismaken.Vele medewerkers hebben trouwens aangepast lesmateriaal en tips uitgewerkt om …
Artikel (6) -
Cultuurhuizen brengen aanbod naar je virtueel klaslokaal
Nu je met je klas geen museum meer kan bezoeken, geen schoolvoorstelling kan bijwonen of een workshop naar je klas kan halen, komen cultuurhuizen met originele oplossingen.
Online voorstellingen streamen, challenges rond kunst en virtueel door musea …
Artikel