-
Identi(tijd): Lesmap en lesbezoek
Deze lesmap bevat een aantal opdrachten die we niet fysiek in MoMu aanbieden. Je kan ze inzetten ter voorbereiding en naverwerking van je bezoek aan MoMu, of zonder bezoek integreren in je lessen. Ook vind je de eindtermen en sleutelcompetenties …
Aankondiging -
Puur Texture: Educatief pakket in het museum
Hoe kunnen studenten, die in de les geconfronteerd worden met handel en ondernemen, techniek of biologie een link leggen naar vlas en de Leie? In Texture starten we met een korte inleiding. De film Metamorfose van een landschap belicht het …
Aankondiging -
COSMO: Virtual reality en augmented reality
COSMO is een onderzoeksproject waarbij zowel bedrijven uit de maakindustrie, onderzoeksgroepen alsook secundaire scholen betrokken zijn.
ArtikelLeerkracht -
De Helix: Vorming en educatie i.v.m. omgeving
Via kennis- en ervaringsuitwisseling, sensibilisering, onderwijs, vorming en educatie helpt De Helix alle Vlamingen bij het aanpakken van duurzaamheidsuitdagingen. Ze maken die uitdagingen tastbaar en reiken tools aan om …
Aankondiging -
Toneel met kwetsbare jongeren. Meneer Perceval, waarom doet u dat?
Stefan Perceval over het belang van cultuuronderwijs en talentontwikkeling bij kinderen en jongeren. Durf als leerkracht ook eens achter het muurtje te kijken.
Artikel -
School en Kunst: Een nieuw boek van Han Berghs
School en Kunst is een compleet boek dat op theoretisch niveau een samenhangend overzicht geeft van alle vormen van kunsteducatie in het Basisonderwijs ("kunstzinnige oriëntatie"), gefundeerd op basale inzichten van leer- en …ArtikelLeerkracht, Directie -
Creativiteit in het onderwijs bevorderen
We horen het vaak: in het onderwijs van de 21ste eeuw moet creativiteit een prominentere plaats krijgen (zie ook de Visietekst duurzaam onderwijs). Creatief denken kan mensen helpen om hun persoonlijke leven te verrijken, problemen op te lossen, …Artikel (4)Leerkracht -
Beelddenken: Invloed op school en multimedia
Hebben beelddenkers baat bij een wereld vol beelden?
YouTube, video games, films in 3D, een fotocamera op ieder mobieltje... we leven in een beeldcultuur. Een ideale ontwikkelomgeving voor beelddenkers, zou je denken. Toch lopen leerlingen die …
ArtikelAnder