Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
eDoecatie: Ik doe dus ik leer
De DOELAB-lessen zijn opgedeeld in zeven techniek werelden.
Je vindt er uitgewerkte lesmaterialen over:
- media en entertainment;
- ontwerpen en productie;
- voeding en natuur;
- high tech en science;
- energie;
- wonen, werken, verkeer;
- mens en …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
De Creatieve Code
De Creatieve Code zet programmeren in als een creatieve tool en is tegelijkertijd een actieve manier om meer over kunst te weten te komen. Leerlingen leren bovendien kritisch te kijken naar technologie door er zelf mee aan de slag te gaan.
Samen …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Micro:bit: Interesse opwekken voor ICT en programmeren
De minicomputer micro:computer wordt hier voorgesteld. Er zijn ook verschillende haalbare projecten voor programmeren uitgewerkt met downloadbaar lesmateriaal.
Website (4)Leerkracht -
RekenWeb voor tablet
Hier vind je een opsomming van rekengames die op de tablet te gebruiken zijn.
Website (3)Leerkracht -
VEXcode VR - Hour of Code: Schoonmaken van koraalriffen
In deze activiteit programmeren leerlingen de VR oceaanreinigingsrobot om zo veel mogelijk afval te verzamelen en te verwijderen van de bodem van het Mangrove rif. …
Website -
Mathsframe: Interactief wiskunde oefenen
Engelse website met meer dan 200 interactieve spelletjes voor wiskunde. Je vindt er o.a. spelletjes over:
- op een getallenas plaatsen;
- vermenigvuldigen en delen;
- meetkunde;
- breuken en decimale getallen;
- klok lezen;
- wisselgeld teruggeven; …
Website (5)Leerkracht -
RoboCup Junior
Robocup Junior is een jaarlijkse robotwedstrijd voor jongeren van 8 tot 18 jaar oud. In teamverband kunnen ze deelnemen aan één van drie spannende disciplines:
- Redden voor beginners,
- Redden voor gevorderden,
- Red Robotegem …
WebsiteAdministratief personeel -
IXL: Wiskunde en Engels oefenen
Deze website biedt een waaier van oefeningen voor volgende disciplines van Wiskunde:
- algebra;
- breuken;
- decimalen;
- delingen;
- exponenten en vierkantswortels;
- functies;
- geometrische vormen;
- grafieken;
- kansberekening en statistiek;
- klok lezen; …
Website (17)Andere functie