STEM-projecten voor secundair onderwijs: informatie en lesmateriaal
We vragen ons allemaal af hoe een robot zoals Robot ‘Flippy’ 150 hamburgers per uur kan bakken en staan verbaasd te kijken naar een smarttoilet dat je nooit moet poetsen, maar dat jou schoonmaakt met warme lucht en warm water. Dit zijn allemaal STEM-projecten waar de componenten Science, Technology, Engineering en Mathematics op interdisciplinaire wijze met elkaar geïntegreerd zijn tot levensechte projecten.
In dit filmpje kom je meer te weten over STEM
Specifieke leerfilosofie
In deze projecten worden de STEM-componenten niet enkel aan elkaar gekoppeld, maar zit er ook een specifieke leerfilosofie achter die zich focust op de volgende competenties: probleemoplossend denken, creativiteit, kritisch denken en analyseren, teamwerk, digitale geletterdheid, ondernemen en communiceren.
Mee zijn in hoogtechnologische wereld
De ontwikkeling van deze leercompetenties zijn onontbeerlijk om mee te zijn in de hoogtechnologische wereld van vandaag. Op deze themapagina zijn leermiddelen gebundeld die verschillende STEM-componenten op interdisciplinaire wijze integreren en waarbij gestreefd wordt naar het ontwikkelen van deze competenties.
Kies jouw doelgroep
- STEM-projecten 1e graad secundair
- STEM-projecten 2e graad secundair
- STEM-projecten 3e graad secundair
-
Europe In Change: STEAMing ahead towards our future
Europees samenwerkingsproject van ErasmusPlus, waaraan zes Europese landen deelnamen. Door de samenwerking van België, Griekenland, Italië, Portugal, Slovenië en Zweden werden zes inspirerende lespakketten ontwikkeld:
- Van …
WebsiteLeerkracht -
Building learning labs and innovative learning spaces
Een praktische gids die door European Schoolnet is ontwikkeld om scholen en leraren te ondersteunen in het uitrollen van STEM-labo's en een Future Classroom. De middelbare school RHIZO Lyceum OLV Vlaanderen wordt in deze gids als …
ArtikelLeerkracht -
School FABLAB Virtual Reality
Deze applicatie is een prima instapper voor Virtual Reality (VR) en het verkennen van fablab-omgevingen. Fablabs (kort voor Fabrication Laboratories) zijn openbare digitale werkplaatsen waar mensen worden uitgenodigd om zelf dingen te maken door …
App of software -
AI in de kunst: STEM-project
Kunnen we kunst maken met artificiële intelligentie? Leerlingen uit de tweede en derde graad (secundair onderwijs) leven zich creatief uit met AI en reflecteren over het resultaat. Is dit kunst? Ook ontdekken ze hoe AI ons cultureel erfgoed …
Website