STEM-projecten voor secundair onderwijs: informatie en lesmateriaal
We vragen ons allemaal af hoe een robot zoals Robot ‘Flippy’ 150 hamburgers per uur kan bakken en staan verbaasd te kijken naar een smarttoilet dat je nooit moet poetsen, maar dat jou schoonmaakt met warme lucht en warm water. Dit zijn allemaal STEM-projecten waar de componenten Science, Technology, Engineering en Mathematics op interdisciplinaire wijze met elkaar geïntegreerd zijn tot levensechte projecten.
In dit filmpje kom je meer te weten over STEM
Specifieke leerfilosofie
In deze projecten worden de STEM-componenten niet enkel aan elkaar gekoppeld, maar zit er ook een specifieke leerfilosofie achter die zich focust op de volgende competenties: probleemoplossend denken, creativiteit, kritisch denken en analyseren, teamwerk, digitale geletterdheid, ondernemen en communiceren.
Mee zijn in hoogtechnologische wereld
De ontwikkeling van deze leercompetenties zijn onontbeerlijk om mee te zijn in de hoogtechnologische wereld van vandaag. Op deze themapagina zijn leermiddelen gebundeld die verschillende STEM-componenten op interdisciplinaire wijze integreren en waarbij gestreefd wordt naar het ontwikkelen van deze competenties.
Kies jouw doelgroep
- STEM-projecten 1e graad secundair
- STEM-projecten 2e graad secundair
- STEM-projecten 3e graad secundair
-
Online leerplatform: 3D-printen
Een 3D printer is een machine die laag voor laag een object opbouwt of 'print', door middel van een digitaal ontwerp. Een 3D (driedimensionaal) ontwerp kan in verschillende materialen als (plastic) …
Website -
School FABLAB Virtual Reality
Deze applicatie is een prima instapper voor Virtual Reality (VR) en het verkennen van fablab-omgevingen. Fablabs (kort voor Fabrication Laboratories) zijn openbare digitale werkplaatsen waar mensen worden uitgenodigd om zelf dingen te maken door …
App of software -
Tekeningen programmeren met SVG
In deze oefeningenreeks van CoderDojo Waregem op Dodona leren leerlingen een SVG- bestand coderen van een Yin-Yang-symbool met een 0 en 1. Dit is het symbool van de organisatie CoderDojo waarbij vrijwilligers wereldwijd codeerlessen organiseren.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
AI in de kunst: STEM-project
Kunnen we kunst maken met artificiële intelligentie? Leerlingen uit de tweede en derde graad (secundair onderwijs) leven zich creatief uit met AI en reflecteren over het resultaat. Is dit kunst? Ook ontdekken ze hoe AI ons cultureel erfgoed …
Website