STEM-projecten voor kleuter- en lager onderwijs: informatie en lesmateriaal
Waarom drijven boten? Hoe werkt een auto? Kleine kinderen dragen een grote nieuwsgierigheid in zich dat met het ouder worden jammer genoeg vermindert. Door STEM-activiteiten op jonge leeftijd aan te bieden kan je als leraar dit vuur blijven voeden.
In dit filmpje kom je meer te weten over STEM
Spelenderwijs technologie eigen maken
Het ontwikkelen van STEM-leercompetenties begint dus best reeds op de basisschool. Kinderen leren spelenderwijs van jongs af aan technologie eigen te maken en de inhoud van wetenschap en wiskunde toe te passen tijdens leeractiviteiten op school waarbij ze op onderzoekende wijze natuurfenomenen exploreren of levensechte dingen bouwen.
Kies jouw doelgroep
-
Verken OctoStudio: Allerlei ideeën
Hier staat een verzameling van ideeën om te creëren en coderen met behulp van OctoStudio. Ontdek verschillende manieren om code te combineren met alledaagse materialen als hulpmiddel. Sommige zijn volwaardige projecten, andere zijn …
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Aan de slag met de micro:bit in je STEM-projecten: Cursus
De micro:bit is een minicomputer, ontworpen op initiatief van de BBC en bedoeld om kinderen de basis van programmeren bij te brengen. Het voordeel van de micro:bit is dat je op een laagdrempelige manier kan beginnen met programmeren en je …
tot
Nascholing of activiteit -
Leren programmeren met Mind+
Mind+ is een programmeertool waarmee je een toepassing programmeert door codeerblokken te slepen en vast te klikken. Mind+ heeft talloze tutorials, voorbeeldprojecten en een grote community om te leren programmeren.
Mind+ ondersteunt een breed scala …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Bezoek aan Ontdeklab IKC Magenta in Delden
Meester Sander bezoekt technieklokalen en labs in Nederland. In deze video ontdek je hoe het technieklokaal of ontdeklab van IKC Magenta in Delden eruit ziet.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Technotheek Westland: Technologieonderwijs in Nederland
Technotheek Westland is een organisatie die leerlingen van het primair en voortgezet onderwijs uit Nederland laat kennis maken met wetenschap, technologie en digitale vaardigheden.
Je kan een virtueel bezoekje brengen via 360°-tour.
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
MicroBlocks: Leren programmeren
MicroBlocks is een gratis, Scratch-achtige programmeertaal voor het leren werken met educatieve microcontrollerboards zoals de Micro:bit, Adafruit Circuit Playground Express en vele andere. MicroBlocks is een live programmeersysteem.
Klik op een …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
STEMpedia Education: Lesmateriaal en projecten voor STEM
STEMpedia helpt leerlingen en leerkrachten op een interactieve manier leren over kunstmatige intelligentie, machine learning, Python en robotica. De website bundelt een grote hoeveelheid aan projecten en leermiddelen over coderen en …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Online leerplatform: 3D-printen
Een 3D printer is een machine die laag voor laag een object opbouwt of 'print', door middel van een digitaal ontwerp. Een 3D (driedimensionaal) ontwerp kan in verschillende materialen als (plastic) …
Website -
Online leerplatform: Arduino
De Arduino is een populaire microcontroller met ongekende mogelijkheden. Hardware en software speciaal ontwikkeld voor beginnende ontwikkelaars en iedereen geïnteresseerd in het creëren van interactieve projecten of een geautomatiseerde …
Website -
Probeer gratis onze STEM en educatieve robotica kits uit
Je krijgt, als leerkracht, gedurende twee weken een gratis proefperiode voor onze STEM en educatieve robotica kits.
Ga naar onze website voor meer informatie.
Fysiek materiaal -
Educatieve robotica en programmeren: Workshops
Nooby.tech biedt STEM, educatieve robotica en programmeerworkshops aan voor kinderen van de kleuterschool tot de middelbare school. We brengen alles mee wat nodig is en zorgen voor leuke en spannende lessen. Het programma wordt aangepast aan …
Nascholing of activiteit -
VEXcode VR: Online STEM-platform voor 8+
VEXcode VR is een eenvoudig te gebruiken platform waarmee je een virtuele robot kan programmeren met behulp van een op blokken gebaseerde programmeeromgeving aangedreven door Scratch of met een speciaal ontwikkelde Python-interface. …
App of software