-
Audiovisueel lesmateriaal verkiezingen 2024
Op deze pagina verzamelen we een pak audiovisueel lesmateriaal van Het Archief voor Onderwijs waarmee je jouw klassen wegwijs maakt doorheen het feest van de democratie. Ze wordt in aanloop naar de verkiezingen regelmatig bijgewerkt.
Wij schuiven …
ArtikelNieuw -
Matatalab TaleBot: Programmeerbare robot
Je eigen interactieve verhalen maken door middel van codering: Matatalab Tale-Bot Pro is een lerende robotset voor jonge kinderen. Dankzij de innovatieve technologie en een breed scala aan vakoverschrijdende interactieve kaarten, kunnen …
Fysiek materiaal -
Codyblock robotset
Met deze beukenhouten schermloze programeerset kan je kleuters de eerste beginselen van het programmeren bijbrengen.
Deze set bestaat uit een reeks bouwblokken met ingebouwde chip en een zelfrijdende auto. Wanneer de auto in de nabijheid van …
Fysiek materiaal -
Digitale vertelkiosk: Ontleen het digitaal kamishibaitheatertje
De digitale vertelkiosk is een digitaal kamishibaitheatertje met touchscreen bovenop een boekenkast. Op het scherm zijn er 98 verhalen te zien in 21 verschillende talen. Aan sommige verhalen is er ook een …
Fysiek materiaal -
Het Jachtseizoen: App om leerlingen te laten bewegen
In dit artikel wordt een app voorgesteld die je kan inzetten als teambuilding met leerkrachten of leerlingen, als manier om de 100-dagen van de zesdejaars dit jaar een coronaproof invulling te geven, om de les LO wat interactiever te maken of …
Artikel -
Kamishibai: Digitale vertelkiosk
De digitale vertelkiosk is een digitaal kamishibaitheatertje met touchscreen bovenop een boekenkast.
Op het scherm zijn er achtennegentig verhalen te zien in eenentwintig verschillende talen. Aan sommige verhalen is er ook een verwerkingsactiviteit …
Fysiek materiaal (7)Leerkracht -
Musea zetten hun deuren digitaal open met aangepast lesmateriaal
Alle musea zijn dicht, maar je kan op zoveel educatieve manieren de collecties verkennen.
Net op momenten als deze kan je kinderen en jongeren met musea laten kennismaken.Vele medewerkers hebben trouwens aangepast lesmateriaal en tips uitgewerkt om …
Artikel (6) -
Matatalab: Coderen en programmeren voor kleuter en lager onderwijs
Matatalab is een educatief codeerspel geschikt voor kinderen van 4 - 9 jaar. Dit spel stimuleert de cognitieve vaardigheden, de creativiteit en fantasie en leert kinderen de eerste stappen van coderen en programmeren. Er wordt geen pc of tablet …
Fysiek materiaal -
Tacobot: De uitdagende robot met sensorhoeden en ook bestuurbaar met een app
TacoBot is een stapelbare codeerrobot die is ontworpen voor kinderen van 4 jaar en ouder. Hij leert kinderen coderen met schermloze codering, zoals bij de BeeBot, en coderen met iconen, slepen-en-neerzetten, die perfect is voor het bevorderen van …
Fysiek materiaal -
Successierechten of erfenisrechten berekenen in Vlaanderen in rechte lijn
Successierechten of erfenisrechten zijn belastingen die betaald worden op het nagelaten vermogen van de overledene, na aftrek van begrafeniskosten en eventuele schulden.
Om te berekenen hoeveel successierechten je moet betalen zijn er wel een aantal …
Beeld (4)Student (lerarenopleiding) -
26. ‘De geheimen van het bos’, een multimediale zoektocht door de natuur: ICT Springplank Kleuters
Vooraan bij de uitwerking van het thema 'de herfst' staat het beleven van de realiteit. Er is een uitstap naar het bos en allerlei natuurmateriaal wordt in het natuurhoekje verzameld door de kinderen.
De cd-rom ‘Oscar de ballonvaarder en de …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
08. Logisch rangschikken: ICT Springplank Kleuters
Leren structureren komt in een aantal ontwikkelingsdoelen voor (zie eindtermen).
Zo gaan kleuters hier a.h.v. de bijgevoegde software en presentatie:
- Een beperkt aantal vaste gebeurtenissen in het verloop van hun dag in een juiste volgorde …
Artikel (7)School/onderwijs