ICT-eindtermen in het lager onderwijs
Gebruiken jouw leerlingen een computer, tablet of Chromebook in de klas? Werken ze op een veilige manier? En leren ze er wat van?
Sinds 1 september 2007 staat vast wat elke leraar via ICT moet nastreven of bereiken in de klas. Er werden tien eindtermen en ontwikkelingsdoelen opgesteld, de eerste acht voor de leerlingen van het basisonderwijs en van het buitengewoon basisonderwijs (type 1, 2, 7 en 8). Je vindt hier de leermiddelen waarmee je werkt aan één of meer ICT-eindtermen voor het basisonderwijs. Hieronder kan je leermiddelen zoeken per eindterm.
Vanaf 1 september 2019 gaan de nieuwe ICT-eindtermen van start voor de eerste graad secundair onderwijs. De eerste acht eindtermen gelden nog steeds voor het lager onderwijs. Werk jij met de nieuwe ICT-eindtermen? Neem dan een kijkje op deze KlasCementpagina over de digitale competenties.
De in 2007 vastgelegde ICT-eindtermen die nog steeds gelden voor het lager onderwijs zijn:
- De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
- De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
- De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
- De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.
-
Kubo: Puzzel codeerconcept
Maak kennis met de creatieve en speelse KUBO. Een educatieve hands-on en digitale codeeroplossing die alles biedt wat nodig is om het coderen en computationeel denken onder de knie te krijgen, speciaal ontworpen voor kinderen.
Leerlingen …
Fysiek materiaalNieuw -
Gynzy: Tijd om les te geven
Gynzy biedt Interactieve software aan, om het gebruik van je digibord te verbeteren. Je vindt er educatieve tools en spelletjes voor het digibord. Er is adaptieve verwerking voor je leerlingen waarop ze op hun eigen niveau kunnen oefenen.
App of software -
Talen leren met Emma: App
Via deze app kunnen kinderen spelenderwijs acht verschillende talen leren: Nederlands, Engels, Frans, Duits, Spaans, Pools, Turks en Esperanto. Ze kunnen zelfstandig hun woordenschat thematisch vergroten. Begeleiders nemen met de app toetsen af om …
App of software -
StudyGo: Overhoorprogramma
Met deze app kan je woordenschat in verschillende talen oefenen.
App of software -
Qwhizzkids: Informatie opzoeken op internet
Om de twee weken deelt Whizzkids een korte reeks met drie vragen via de website van Whizzkids en via deze bijdrage op KlasCement.
- De leerling krijgt enkele vragen waarvan het antwoord te vinden is op het internet. Het goed gebruik van …
Downloadbaar lesmateriaal (48) -
Informatievaardigheden: Zoekplan
Het zoekplan informatievaardigheden is een stappenplan om leerlingen te ondersteunen bij een opdracht om informatie op te zoeken.
Dat opzoekwerk begint breed, maar spitst zich dan toe op voornamelijk digitale bronnen. Bij elke stap kan de leerling …
Downloadbaar lesmateriaal (20) -
Matatalab: Coderen en programmeren voor kleuter en lager onderwijs
Matatalab is een educatief codeerspel geschikt voor kinderen van 4 - 9 jaar. Dit spel stimuleert de cognitieve vaardigheden, de creativiteit en fantasie en leert kinderen de eerste stappen van coderen en programmeren. Er wordt geen pc of tablet …
Fysiek materiaal -
Nieuws via sociale media: Lesfiche
Sociale media zijn een belangrijk nieuwsplatform voor jongeren, zowel om
informatie te zoeken als te delen.In deze lesfiche krijg je tips om met de actualiteit en sociale media aan de slag te gaan.
Downloadbaar lesmateriaal (14) -
Levend programmeren
Deze site bevat een spel en alle nodige materialen om de basisprincipes van programmeren en computationeel denken aan te leren.
Website (22) -
Bee-Bot: Didactische fiche
Deze didactische fiche met verwijzingen naar leerplannen en eindtermen toont je hoe je met een Bee-Bot kan werken.
De fiche wordt gebruikt in de STEM-workshops die je met je leerlingen kan meemaken in het Fyxxilab in Gent.Downloadbaar lesmateriaal (26) -
Visuele discriminatie oefenen
Circus biedt een verzameling speelse activiteiten rond visuele discriminatie. Er kan worden geoefend met letters, prenten en woorden.
In het hoofdmenu kunnen naar believen één of meerdere activiteiten worden geselecteerd:
- aanduiden …
App of software (4) -
DonorDenkers: Menselijke organen en weefsels
Deze website stimuleert enerzijds het gesprek over orgaan- en weefseldonatie. Hiervoor bevat het onder andere een digitale lesmodule over orgaantransplantatie en -donatie.
Anderzijds biedt het leerlingen de kans om de benaming en de ligging van hun …
Website