ICT-eindtermen in het lager onderwijs
Gebruiken jouw leerlingen een computer, tablet of Chromebook in de klas? Werken ze op een veilige manier? En leren ze er wat van?
Sinds 1 september 2007 staat vast wat elke leraar via ICT moet nastreven of bereiken in de klas. Er werden tien eindtermen en ontwikkelingsdoelen opgesteld, de eerste acht voor de leerlingen van het basisonderwijs en van het buitengewoon basisonderwijs (type 1, 2, 7 en 8). Je vindt hier de leermiddelen waarmee je werkt aan één of meer ICT-eindtermen voor het basisonderwijs. Hieronder kan je leermiddelen zoeken per eindterm.
Vanaf 1 september 2019 gaan de nieuwe ICT-eindtermen van start voor de eerste graad secundair onderwijs. De eerste acht eindtermen gelden nog steeds voor het lager onderwijs. Werk jij met de nieuwe ICT-eindtermen? Neem dan een kijkje op deze KlasCementpagina over de digitale competenties.
De in 2007 vastgelegde ICT-eindtermen die nog steeds gelden voor het lager onderwijs zijn:
- De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
- De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
- De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
- De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.
-
Editor.Pho.to: Bewerk online jouw foto's
Op deze website kan je eenvoudig foto's bewerken: bijsnijden, draaien, kleuren aanpassen, ....
Je kan effecten, stickers, kaders, tekst of texturen toevoegen aan je foto.
App of softwareLeerkracht, Ander -
PictoBlox: Grafisch coderen
PictoBlox is een op blokcode gebaseerde educatieve tool voor beginners met hardware-interactiemogelijkheden voor opkomende technologieën zoals robotica, AI en machinaal leren die het leren coderen leuk en boeiend maken.
Je kan ook met de …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Talen leren met Emma: App
Via deze app kunnen kinderen spelenderwijs acht verschillende talen leren: Nederlands, Engels, Frans, Duits, Spaans, Pools, Turks en Esperanto. Ze kunnen zelfstandig hun woordenschat thematisch vergroten. Begeleiders nemen met de app toetsen af om …
App of software -
Digipuzzle: Allerlei educatieve spelletjes
Verschillende soorten leerstof inoefenen met behulp van online computerspelletjes.
Website (7) -
Kaleidopaint
Via deze app kan je tekeningen maken met een caleidoscopisch effect. Kies verschillende kleuren, stel de lijndikte in en creëer prachtige kunstwerkjes.
Inspiratie nodig? Bekijk dan zeker eens de tekeningen in de kunstgallerij.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
The jungle book: Voorleesverhaal of zelf lezen
Via deze app wordt het verhaal van Jungle book voorgelezen. Je kan de tekst makkelijk meevolgen omdat de voorgelezen woorden telkens oplichten.
Op de rechterpagina van het boek zie je een geanimeerde voorstelling van het verhaal.
Als je onderaan op …App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
The human body: Anatomie voor kinderen
Dit leermiddel biedt de mogelijkheid om de werking van het menselijk lichaam op eigen tempo te ontdekken.
Leerlingen komen onder andere te weten hoe:
- prikkels worden verwerkt;
- het menselijk skelet is opgebouwd;
- de ademhaling verloopt; …
App of software (10)Leerkracht -
Code.org: Leren programmeren
Code.org heeft als doel iedereen te laten proeven van technologie.
Op de site worden heel wat gratis tools aangereikt zoals:
- programmeren met Angry Birds;
- programmeren met de figuren van Frozen;
- programmeren met Flappy Bird;
- de basis van …
Website (12)Leerkracht -
Run Marco!: Leer de basis van het programmeren
Het spel Run Marco! daagt leerlingen uit om de principes van het programmeren te gebruiken om Marco van z'n vertrekplaats naar z'n bestemming te bewegen. Om dat te doen moeten de leerlingen een script samenstellen.
De interface is vertaald in het …
Website (6)Organisatie, firma, vzw -
45. Spelen met plus en min: ICT op het menu
Met deze educatieve computerspelen wordt optellen en aftrekken misschien iets leuker. Nogal dikwijls zijn de gewone werkblaadjes allesbehalve aantrekkelijk voor jonge kinderen. Door hen op een speelse manier de gewone oefenstof (plus en min tot …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Autodesk SketchBook
Autodesk SketchBook is een intuïtieve schilder- en tekenapp en maakt van je tablet een digitaal schetsboek. De tools ontworpen voor (professionele) kunstenaars, illustratoren en ontwerpers zijn vrij eenvoudig te gebruiken met de vingers …
App of softwareAndere functie