ICT-eindtermen in het lager onderwijs
Gebruiken jouw leerlingen een computer, tablet of Chromebook in de klas? Werken ze op een veilige manier? En leren ze er wat van?
Sinds 1 september 2007 staat vast wat elke leraar via ICT moet nastreven of bereiken in de klas. Er werden tien eindtermen en ontwikkelingsdoelen opgesteld, de eerste acht voor de leerlingen van het basisonderwijs en van het buitengewoon basisonderwijs (type 1, 2, 7 en 8). Je vindt hier de leermiddelen waarmee je werkt aan één of meer ICT-eindtermen voor het basisonderwijs. Hieronder kan je leermiddelen zoeken per eindterm.
Vanaf 1 september 2019 gaan de nieuwe ICT-eindtermen van start voor de eerste graad secundair onderwijs. De eerste acht eindtermen gelden nog steeds voor het lager onderwijs. Werk jij met de nieuwe ICT-eindtermen? Neem dan een kijkje op deze KlasCementpagina over de digitale competenties.
De in 2007 vastgelegde ICT-eindtermen die nog steeds gelden voor het lager onderwijs zijn:
- De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
- De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
- De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
- De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
- De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.
-
De uil Boo: Leerzame computerspelletjes en apps
De uil Boo verzamelt leerzame computerspelletjes en apps.
Het is een leuke manier om jonge kinderen door middel van stimulerende spelletjes te leren een computer, tablet of smartphone te gebruiken. Zo werk je aan mediakundige vaardigheden. …WebsiteLeerkracht, Ander -
Editor.Pho.to: Bewerk online jouw foto's
Op deze website kan je eenvoudig foto's bewerken: bijsnijden, draaien, kleuren aanpassen, ....
Je kan effecten, stickers, kaders, tekst of texturen toevoegen aan je foto.
App of softwareLeerkracht, Ander -
PictoBlox: Grafisch coderen
PictoBlox is een op blokcode gebaseerde educatieve tool voor beginners met hardware-interactiemogelijkheden voor opkomende technologieën zoals robotica, AI en machinaal leren die het leren coderen leuk en boeiend maken.
Je kan ook met de …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Open Roberta: Programmeertool
Open Roberta is een online toepassing waarbij gebruikers robots en microcontrollers kunnen programmeren. Het script kan gebouwd worden met blokken of met code. Daarnaast kan je de configuratie van je apparaat bekijken en digitaal een simulatie …
App of softwareLeerkracht -
Talen leren met Emma: App
Via deze app kunnen kinderen spelenderwijs acht verschillende talen leren: Nederlands, Engels, Frans, Duits, Spaans, Pools, Turks en Esperanto. Ze kunnen zelfstandig hun woordenschat thematisch vergroten. Begeleiders nemen met de app toetsen af om …
App of software -
Digipuzzle: Allerlei educatieve spelletjes
Verschillende soorten leerstof inoefenen met behulp van online computerspelletjes.
Website (7) -
Seterra Geography
Met deze app kan je werelddelen, landen, rivieren, hoofdsteden, rivieren op een blinde kaart inoefenen.
Na het selecteren van een kaart moet je tegen tijd aanklikken wat gevraagd wordt.
App of software (5)Leerkracht -
Molletje in de zomer: Zoek de stukjes op de tekening
Leerlingen zien verschillende prenten van Molletje in de zomer. Naast elke prent worden stukjes uit de tekening getoond. De leerlingen duiden aan waar elk stukje vandaan komt.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Anne Frank Huis in virtual reality
Verken de onderduikplek van Anne Frank en haar familie in virtual reality via de app Anne Frank House VR. De app geeft een bijzonder inkijk in de schuilplaats van Anne Frank en de zeven andere onderduikers van het Achterhuis.
In de VR-app …
App of software (6)Andere functie -
CodeCombat: Leer programmeren door een online game te spelen
Leer programmeren aan de hand van een spannend spel. Je moet je personages door levels brengen en diamanten verzamelen. Dit kan je doen door programmeerinstructies in te tikken. Voor het spel begint kan je aanduiden met welke programmeertaal je …
Website (5)Leerkracht, ICT-coördinator -
Mols verhaal
Een interactief verhaal over een mol. De mol komt zo'n beetje overal terecht: op een bouwwerf, in de metro, in een ventilatieschacht, ...Het verhaal wordt tussendoor onderbroken met kleine denkspelletjes. Deze spelletjes trainen het geheugen en …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Scratch: Creatieve leergemeenschap met gedeelde programmeerprojecten, grafische programmeertool
Zin om met je leerlingen de basis onder de knie te krijgen van het programmeren? Gebruik dan Scratch. Scratch is een grafische programmeeromgeving. Via Scratch kan je korte games maken en programma's van anderen bewerken.
App of softwareDirectie