Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Flowgorithm: Leer programmeren
Deze online cursus biedt een introductie tot programmeren door middel van basisconcepten zoals algoritmes, variabelen, loops, condities en functies, zonder het gebruik van een specifieke programmeertaal. In plaats daarvan maakt het gebruik van …
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
Val op in het verkeer: STEM-project
De opdracht voor de leerlingen is om een accessoire te ontwerpen dat hun zichtbaarheid in het verkeer vergroot. Ze zullen hiervoor gebruikmaken van Arduino en het simulatieprogramma Tinkercad Circuits. Hierbij doorlopen ze het technische …
Interactieve oefeningLeerkracht -
Langs de kust rijden: CoBlocks
Een spel waarbij in CoSpaces Edu een route met verschillende obstakels overwonnen moet worden.
Interactieve oefeningLeerkracht, Ander -
Pasen: Webquest
Dit is een digitale escaperoom rond het thema Pasen. Er komen verschillende vaardigheden aan bod, zoals begrijpend lezen, logisch redeneren en geconcentreerd luisteren. Daarnaast worden er ook een aantal (taal)spelletjes aangeboden.
Interactieve oefening (13)Leerkracht -
Sterk in STEM: Inspiratiegids voor het kleuteronderwijs
Een inspiratiegids over STEM, over wetenschappen, techniek en wiskunde in de kleuterklas. Sterk in STEM wil iedereen inspireren die met jonge kinderen werkt en die deze jonge kinderen ruime en diverse ontwikkelingskansen wil bieden. Centraal …
Fysiek materiaalLeerkracht -
Plaatjes draaien - Explobots
In Plaatjes draaien vertrekken de leerlingen van de behoefte om muziek te luisteren en te maken. Ze bestuderen geluidsgolven en nemen een blik op het verleden van geluidsdragers en de bijhorende muziekspelers. Hierdoor leren ze verschillende …
Fysiek materiaal -
Botsbots: Elektriciteit - Explobots
In Botsbots vertrekken de leerlingen vanuit de behoefte aan spelen in onze maatschappij en ontwikkelen ze via technische vaardigheden een speelgoedrobotje dat kan ingezet worden in een gezelschapsspel waar de verschillende robotjes tegen elkaar …
Fysiek materiaal -
Anatomie en wiskunde
Deze scratch-applicatie bevraagt afwisselend de leerstof van biologie (anatomie) en wiskunde (eerste- en tweedegraadsfuncties, tweedegraadsvergelijking en goniometrie). Aan de hand van een online ganzenbord (een skelet) wordt de leerling …
Interactieve oefeningLeerkracht -
Visual Basic: Programmeren voor beginners
Een bijna 500 pagina's tellend boek, waarmee iedereen in staat zal zijn in korte tijd te leren programmeren in Visual Basic. De programmeer taal wordt aan de hand van diverse voorbeelden op een eenvoudige wijze uitgelegd. Het boek is geschreven in …
Fysiek materiaalOrganisatie, firma, vzw -
Boek Hello Ruby leert jongens én meisjes computertaal
Programmeren is voor kinderen hetzelfde als een verfborstel of een elektrische gitaar: gereedschap om fantastische dingen te maken.
Programmeur-auteur Linda Liukas (29) uit Finland, die zelf op de leeftijd van 13 geïnteresseerd raakte in …Fysiek materiaalAndere functie