Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Programmeren
In de toekomst is het waarschijnlijk net zo belangrijk om te kunnen programmeren als om goed Engels te kunnen spreken. De vaardigheden die daarbij nodig zijn helpen inzicht te krijgen in de ‘achterkant’ van de apparaten die we …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Eerste stapjes in het programmeren: Glow and Go Bot
Programmeren met peuters en kleuters? Yes! Dat kan zeker. Met deze Glow & Go bot kunnen kleuters ontdekkend spelen.
De Glow & Go Bot is speciaal ontwikkeld voor onze peuters en instappers van de kleuterklas en ook nog steeds leuk voor …
ArtikelLeerkracht -
Computationeel denken integreren met inzichten uit Finland, Frankrijk en Zweden: Perspective paper
Hoe kunnen we computational thinking-vaardigheden integreren in andere vakken in de onderbouw van het secundair onderwijs? Ontdek het in de nieuwste European Schoolnet Perspective paper, met inzichten uit Finland, Frankrijk en Zweden
Artikel -
Stokmannetje: Animatie maken met Scratch
Met Scratch kan je heel veel dingen maken. Op deze blogpagina leer je hoe je een animatie maakt met een stokmannetje.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Leerlijn computationeel denken
Er werd een leerlijn ontwikkeld om een beeld te schetsen van de vaardigheden die we onderscheiden bij computationeel denken. De activiteiten zijn erin opgenomen, samen met algemene doelen en voorbeelden om de inhoud te illustreren. De leerlijn wil …
Artikel (15)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
AI & ART: Ontketen jouw lyrische Picasso
In dit educatief AI-project zullen we kunst maken met artificiële intelligentie. Niet door ingewikkelde technieken en berekeningen, maar door een simpele zin in te toetsen. Zo duik je in de 'verbeelding' (latent space) van de artificiële …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Breng de Romeinse keizers terug tot leven met AI
Artificiële Intelligentie heeft een steeds grotere invloed op ons leven. Van autocorrectie op touchscreentoetsenborden over aanbevelingen op Netflix, de berichten op sociale media, de leveringen bij Deliveroo … tot de ranking op …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Waarom een iPad in het onderwijs?
Altijd mobiel: leren binnen en buiten de klas
Je gebruikt je iPad waar je wil. Foto’s en een filmpje maken tijdens een uitstap, de stappen vastleggen bij een experiment. Niets zit in de weg! Je haalt je iPad er zo bij. Bovendien …
Artikel -
Sterk in STEM: Inspiratiegids voor het kleuteronderwijs
Een inspiratiegids over STEM, over wetenschappen, techniek en wiskunde in de kleuterklas. Sterk in STEM wil iedereen inspireren die met jonge kinderen werkt en die deze jonge kinderen ruime en diverse ontwikkelingskansen wil bieden. Centraal …
Fysiek materiaalLeerkracht -
Coderen en programmeren: Nuttige links
In dit artikel verzamel ik een aantal nuttige links voor het vak informatica en STEM. Het gaat daarbij vooral over lesmateriaal in verband met coderen en programmeren. De vermelde tools en platformen zijn gratis te gebruiken en grotendeels …
Artikel (6)Ander -
Computationele vaardigheden vanuit ons kot: Kleutergewijs
Door de sluiting van kleuterscholen door COVID-19 hebben heel wat kinderen nu minder mogelijkheden om deze vaardigheden te ontwikkelen. Toch kan je van thuis uit, zelfs wanneer je niet beschikt over een tablet of computer, nog steeds aan de slag …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Plaatjes draaien - Explobots
In Plaatjes draaien vertrekken de leerlingen van de behoefte om muziek te luisteren en te maken. Ze bestuderen geluidsgolven en nemen een blik op het verleden van geluidsdragers en de bijhorende muziekspelers. Hierdoor leren ze verschillende …
Fysiek materiaal