Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Leerlijn digitale geletterdheid: Vier posters
De wereld om ons heen wordt steeds complexer en digitaal gedreven. Technologie is zodanig geïntegreerd in ons leven, dat digitale vaardigheden onmisbaar zijn. FutureNL streeft naar een passende aansluiting van de onderwijspraktijk op de …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Codefestival 2023: Presentaties en workshops
Op maandag 9 oktober organiseerde het Kenniscentrum Digisprong een nieuwe editie van het Codefestival. Tijdens dit event zetten we coderen en programmeren in de kijker. We willen daarbij zoveel mogelijk leraren inspireren en motiveren om …
Downloadbaar lesmateriaal -
Programmeren
In de toekomst is het waarschijnlijk net zo belangrijk om te kunnen programmeren als om goed Engels te kunnen spreken. De vaardigheden die daarbij nodig zijn helpen inzicht te krijgen in de ‘achterkant’ van de apparaten die we …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Computationeel denken integreren met inzichten uit Finland, Frankrijk en Zweden: Perspective paper
Hoe kunnen we computational thinking-vaardigheden integreren in andere vakken in de onderbouw van het secundair onderwijs? Ontdek het in de nieuwste European Schoolnet Perspective paper, met inzichten uit Finland, Frankrijk en Zweden
Artikel -
Stokmannetje: Animatie maken met Scratch
Met Scratch kan je heel veel dingen maken. Op deze blogpagina leer je hoe je een animatie maakt met een stokmannetje.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Leerlijn computationeel denken
Er werd een leerlijn ontwikkeld om een beeld te schetsen van de vaardigheden die we onderscheiden bij computationeel denken. De activiteiten zijn erin opgenomen, samen met algemene doelen en voorbeelden om de inhoud te illustreren. De leerlijn wil …
Artikel (15)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Codefestival 2022: Presentaties
Op maandag 10 oktober vond het Codefestival plaats in het Hendrik Conscience-gebouw in Brussel. De presentaties van verschillende sprekers en workshops verzamelden we in deze bijdrage.
Downloadbaar lesmateriaal -
Code Week: Tien leuke weetjes over programmeren
Bij de EU Code Week geloven we dat programmeren leuk is en de creativiteit stimuleert. We willen de passie voor programmeren en computationeel denken aanwakkeren. In deze bijdrage vind je tien fascinerende feiten over programmeren.
De EU Code …
Downloadbaar lesmateriaal (4) -
Code Week: Info voor leerkrachten
In deze bijdrage vind je informatie over de EU Code Week. De informatie omvat:
- een infographic over de ontstaansgeschiedenis van de EU Code Week;
- presentatie met informatie over hoe je kan meedoen aan de EU Code Weel
Downloadbaar lesmateriaal -
Programmeren met Scratch: Initiatieles
In deze initiatieles ontdekken leerlingen een aantal mogelijkheden van Scratch.
Ze leren volgende zaken:
- inloggen op de website van Scratch,
- blokjes aan elkaar klikken,
- een nieuwe sprite toevoegen,
- de achtergrond wijzigen,
- kleureffect …
Downloadbaar lesmateriaal (9)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, … -
Waarom een iPad in het onderwijs?
Altijd mobiel: leren binnen en buiten de klas
Je gebruikt je iPad waar je wil. Foto’s en een filmpje maken tijdens een uitstap, de stappen vastleggen bij een experiment. Niets zit in de weg! Je haalt je iPad er zo bij. Bovendien …
Artikel -
App Inventor: Praktijkvoorbeelden
Een syllabus van ruim veertig pagina's om met App Inventor aan de slag te gaan.
Met een aantal praktijkvoorbeelden, die leerlingen kunnen aansporen om zelf te programmeren.Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht