Codeweek: 5-20 oktober 2019
- Bezoek alvast de website van Codeweek.
- Breng de Codeweek bij je leerlingen.
- Tips, ideeën en lesmateriaal
- Zet jouw activiteit op de Codeweekkaart!
Publicatie 'Zo denkt een computer'
Toolkit
Informatie over hoe je precies kan starten met een programmeerproject, lesmateriaal, tips, opleidingen, toolboxen en inspiratie kan je vinden in de toolkit.
- Download de toolkit - Editie 2018.
Opleiding en activiteiten
- Via Fyxxi vind je een overzicht van tools en programmeerapps met daarbij vermeld vanaf welke graad in lager of secundair onderwijs elke tool of app te gebruiken is. Je kan met je klas het lab reserveren, een opleiding volgen of een toolbox aanvragen.
- Wie zich na de Codeweek verder wil verdiepen kan zich inschrijven voor een nascholing via Progra-meer.
- Ideeën voor een uurtje code vind je op Program-uurtje.
Studiedagen Code Festival
In 2016 en 2017 planden we een codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017.
- Download de presentaties van 2016.
Leermiddelen
Er zijn tal van materialen, software en lesplannen beschikbaar die je gratis en onmiddellijk kan gebruiken in de klas. Enkele voorbeelden:
- Programmeren-zonder-computer doe je met de Nederlandse handleiding van CS unplugged: via tal van spelletjes, zoals de menselijke faxmachine, en zelfs kookactiviteiten leer je basisprincipes van computationeel denken. Bekijk enkele uitgewerkte ideeën via Dwengo of bij Levendprogrammeren.
- Eenvoudige (en meer uitdagende) programmeerspelletjes waar je zo mee aan de slag kan.
- Programmeer interactieve verhalen, games en animaties door gebruik te maken van de visuele programmeertaal Scratch en Scratch Junior (leeftijd 5-7 jaar en bruikbaar voor tablet).
- Een 3D- of interactief game maken kan met een eenvoudige visuele programmeertaal zoals KODU.
- Nog meer inspiratie vind je op de website van het Europese schoolproject Taccle.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
-
Educatief Ontwerp: Lesmaterialen voor digitale geletterdheid
Bruikbare, praktische lesmaterialen gericht op techniek en digitale geletterdheid: Bee-Bot, Ozobot, Pro-Bot, Loti-Bot. Door digitale geletterdheid te koppelen aan andere vakgebieden, zoals rekenen, lezen, spelling of wereldoriëntatie kunnen …
WebsiteNieuwLeerkracht -
VEX robotica in het lager onderwijs: Webinar
Hoe kan ik STEM en robotica in mijn lessen integreren?
Volg onze webinar en ontdek hoe je STEM en robotica op een leuke manier kunt introduceren in basisscholen. Met VEX oplossingen voor leerlingen vanaf vier jaar kunt u een hele leerlijn uitbreiden. …
Nascholing of activiteitNieuw -
TechnoDiscovery: Leer- en ontdekcentrum STEM
In het leer- en ontdekcentrum TechnoDiscovery kunnen basisschoolleerlingen en leraren met verschillende materialen en technieken experimenteren. De ‘7 werelden van techniek’ staan hierbij centraal.
Je kan via de website een bezoek …
WebsiteLeerkracht -
Kippen inkleuren: Interactieve PowerPoint
Een interactieve powerpoint waarbij kleuters aan de hand van kleur en vorm de juiste ingekleurde kip moeten ontdekken.
Downloadbaar lesmateriaalAnder -
Handleiding en opdrachtkaarten ScratchJr
Een handleiding en zes opdrachten voor ScratchJr. Op het einde is er ook een toets met rubrics om te evalueren.
Zet je leerlingen aan het denken en bedenk nog extra oefeningen.
Downloadbaar lesmateriaal (9)Leerkracht -
Coderen met ZIMjs: Voorbeelden van code en toepassingen
In deze bijdrage vind je enkele voorbeelden van toepassingen die je in ZIMjs kan gebruiken om aan de hand van code jouw creatieve ideeën uit te werken.
ZIM is een algemeen Canvas Framework met JavaScript waarmee iedereen, van beginners tot …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Kleuterapps: Uitleg en stappenplannen
Per app krijg je een overzichtje met wat meer informatie:
- Kid'i (spelletjes en animaties),
- Puzzel Box (puzzels),
- Kleuren en vormen,
- Tiny Tap (spelletjes en opdrachten),
- Code Karts (programmeren),
- Coding Safari (computationeel denken), …
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht, ICT-coördinator -
Code Karts: Stappenplan
Het stappenplan voor Code Karts maakt het mogelijk om zelfstandig aan de slag te gaan met de app.
Code Karts laat je kennismaken met preprogrammeren door middel van een reeks logische
puzzels gepresenteerd als racebaan. Het doel is …Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator -
De Creatieve Code
De Creatieve Code zet programmeren in als een creatieve tool en is tegelijkertijd een actieve manier om meer over kunst te weten te komen. Leerlingen leren bovendien kritisch te kijken naar technologie door er zelf mee aan de slag te gaan.
Samen …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Wetenschap & techniek: Zwijsen Academy
Jacotte Brokken zal de dag starten met een inspirerende lezing over wetenschap, terwijl Nicholas Arnst de dag afsluit met een magische voorstelling.
Nascholing of activiteit -
Tegels voor de Bee-Bot: Sjabloon
Maak zelf Bee-Bottegels voor de Bee-Botmat door gebruik te maken van dit leeg Canva-sjabloon.
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht -
Bee-Bottegels in het thema dino's
De Bee-bot wil op bezoek gaan bij zijn liefste dinosaurusvrienden. Hij moet wel oppassen voor de gevaarlijke vleeseters én de vulkaan die op uitbarsten staat.
De leerkracht knipt vooraf de tegels uit en steekt ze in een transparante Bee-botmat. …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht