-
Sexting@school: Lespakket
Educatief materiaal over sexting voor leerkrachten, jeugdwerkers, jongeren, ouders.
Downloadbaar lesmateriaal (21) -
Scratchtoepassingen
Deze bijdrage bevat drie uitgeschreven oefeningen om meer met Scratch te doen:
- wiskunde quiz:
In deze handleiding gebruik je Scratch om een quiz of toets op te stellen waarin je basisbewerkingen kan laten genereren met willekeurige getallen. …
Downloadbaar lesmateriaal (26) - wiskunde quiz:
-
PLAY: Educatief pakket over verantwoord gamen en vrijetijdsbesteding
PLAY is een educatief pakket ontwikkeld voor jongeren tussen twaalf en veertien jaar. Het vertrekt vanuit de positieve insteek om jongeren inzicht te geven in hun eigen gamegedrag en dat van hun leeftijdsgenoten.
PLAY wil jongeren helpen om op een …
Downloadbaar lesmateriaal (20) -
Bee-Bot: Didactische fiche
Deze didactische fiche met verwijzingen naar leerplannen en eindtermen toont je hoe je met een Bee-Bot kan werken.
De fiche wordt gebruikt in de STEM-workshops die je met je leerlingen kan meemaken in het Fyxxilab in Gent.Downloadbaar lesmateriaal (26) -
Reclame op sociale netwerken: Sensibiliseringsfilmpje
Slechts één op de vier jongeren beseft dat sociale netwerksites persoonlijke informatie doorspelen aan bedrijven. Wetenschappers van UAntwerpen maakten een filmpje om jongeren uit te leggen hoe ze die (vaak listige) reclame kunnen …
Video (20) -
LEGO MINDSTORMS: Werkbundel
Werkbundel bestaande uit korte uitleg, enkele basisoefeningen en vier grotere opdrachten om je leerlingen vertrouwd te maken met LEGO MINDSTORMS en de bijhorende educatieve software.
Downloadbaar lesmateriaal (18) -
Scratch: Didactische fiche
Deze didactische fiche met verwijzingen naar leerplannen en eindtermen legt je de basis van Scratch uit, zodat je er thuis of in de klas mee aan de slag kan.
De fiche wordt gebruikt in de STEM-workshops die je met je leerlingen kan meemaken in het …Downloadbaar lesmateriaal (33) -
Mediawijsheid: Leerlijn
De Leerlijn Mediawijsheid vat samen welke mediawijze competenties een gemiddeld kind op elke leeftijd zou moeten ontwikkelen. Ze geeft een invulling aan de eindtermen en leerplannen volgens het kader van …
Downloadbaar lesmateriaal (43) -
Levend programmeren
Deze site bevat een spel en alle nodige materialen om de basisprincipes van programmeren en computationeel denken aan te leren.
Website (22) -
Second Life@School: Les- en inspiratiebundel
Bundel om op klas- of op schoolniveau te werken rond het thema grondstoffen, afval of re-/upcycling van materialen.
In deze uitgewerkte les ontdek je samen met je leerlingen het mondiale verhaal achter onze dagdagelijkse spullen. Er wordt dieper …
Downloadbaar lesmateriaal (26) -
Informatievaardigheden: Zoekplan
Het zoekplan informatievaardigheden is een stappenplan om leerlingen te ondersteunen bij een opdracht om informatie op te zoeken.
Dat opzoekwerk begint breed, maar spitst zich dan toe op voornamelijk digitale bronnen. Bij elke stap kan de leerling …
Downloadbaar lesmateriaal (20) -
Zo denkt een computer: Programmeren en computationeel denken in het onderwijs
Zo denkt een computer biedt lagere en secundaire scholen informatie, praktijkvoorbeelden en instrumenten om leerlingen de basisprincipes van computationeel denken en programmeren bij te brengen. Op die manier kunnen scholen hun leerlingen wegwijs …
Downloadbaar lesmateriaal (19)