-
Meer muziek in de klas met artificiële intelligentie
Kunstmatige intelligentie als je eigen onderwijsassistent, die helpt om de klasdynamiek te verbeteren en de leerervaring te verrijken. In dit blog bespreken we een aantal AI-tools die je kunnen helpen om liedjes te maken voor je …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Matatalab TaleBot: Programmeerbare robot
Je eigen interactieve verhalen maken door middel van codering: Matatalab Tale-Bot Pro is een lerende robotset voor jonge kinderen. Dankzij de innovatieve technologie en een breed scala aan vakoverschrijdende interactieve kaarten, kunnen …
Fysiek materiaal -
Duik in de artistieke binnenwereld met De Canvascollectie en De Canvasconnectie op Het Archief voor Onderwijs
Geef je les aan aspirerende of beginnende kunstenaars, bijvoorbeeld in het deeltijds kunstonderwijs? Dan vind je in de online beeldbank Het Archief voor Onderwijs heel wat geschikt lesmateriaal. Ontdek de innerlijke werking van de beeldende …
Artikel -
Codyblock robotset
Met deze beukenhouten schermloze programeerset kan je kleuters de eerste beginselen van het programmeren bijbrengen.
Deze set bestaat uit een reeks bouwblokken met ingebouwde chip en een zelfrijdende auto. Wanneer de auto in de nabijheid van …
Fysiek materiaal -
Boost je vreemde talen met Netflix
Blogpost waarin wordt uitgelegd hoe Language Learning with Netflix werkt.
Via deze extensie kun je in een Chrome-browser ondertitels op Netflix in twee talen afspelen en woordenschat in de vreemde taal opzoeken.
Artikel (5)Leerkracht, Ander -
Musea zetten hun deuren digitaal open met aangepast lesmateriaal
Alle musea zijn dicht, maar je kan op zoveel educatieve manieren de collecties verkennen.
Net op momenten als deze kan je kinderen en jongeren met musea laten kennismaken.Vele medewerkers hebben trouwens aangepast lesmateriaal en tips uitgewerkt om …
Artikel (6) -
Vertelkiosk: Digitale kamishibai
Op de digitale vertelkiosk zijn er 98 verhalen te zien en dit in 21 verschillende talen. Via de touchscreen kunnen kinderen op een snelle en eenvoudige manier een verhaal in een taal naar keuze kiezen.
- doel is waardering van de …
Fysiek materiaal (3) -
Matatalab: Coderen en programmeren voor kleuter en lager onderwijs
Matatalab is een educatief codeerspel geschikt voor kinderen van 4 - 9 jaar. Dit spel stimuleert de cognitieve vaardigheden, de creativiteit en fantasie en leert kinderen de eerste stappen van coderen en programmeren. Er wordt geen pc of tablet …
Fysiek materiaal -
Tacobot: De uitdagende robot met sensorhoeden en ook bestuurbaar met een app
TacoBot is een stapelbare codeerrobot die is ontworpen voor kinderen van 4 jaar en ouder. Hij leert kinderen coderen met schermloze codering, zoals bij de BeeBot, en coderen met iconen, slepen-en-neerzetten, die perfect is voor het bevorderen van …
Fysiek materiaal -
iPadbeleid: Verticale lijn muziek maken
De iPad is een ICT-middel dat we kunnen inzetten om doelen te bereiken. Wanneer je de iPad doelgericht wil inschakelen in de klas en op school, is het aangewezen om buiten de klasmuren te kijken. Zo voorkom je dat bepaalde apps in verschillende …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
26. ‘De geheimen van het bos’, een multimediale zoektocht door de natuur: ICT Springplank Kleuters
Vooraan bij de uitwerking van het thema 'de herfst' staat het beleven van de realiteit. Er is een uitstap naar het bos en allerlei natuurmateriaal wordt in het natuurhoekje verzameld door de kinderen.
De cd-rom ‘Oscar de ballonvaarder en de …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
08. Logisch rangschikken: ICT Springplank Kleuters
Leren structureren komt in een aantal ontwikkelingsdoelen voor (zie eindtermen).
Zo gaan kleuters hier a.h.v. de bijgevoegde software en presentatie:
- Een beperkt aantal vaste gebeurtenissen in het verloop van hun dag in een juiste volgorde …
Artikel (7)School/onderwijs