-
Lengtematen: Oefeningen
Excelbestand waarmee de leerlingen zelfstandig kunnen oefenen op het invullen en aflezen van de lengtematen in de tabel.
De leerlingen krijgen automatische feedback bij de tabbladen Opgaves. Het tabblad Taak geeft geen automatische feedback en …
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
De waarde van een cijfer in een getal
Leerlingen noteren onder elk getal de waarde van het cijfer 5 (duizendsten, honderdsten, tienden, eenheden, tientallen, honderdtallen of duizendtallen).
De oefening is zelfcorrigerend. Geven leerlingen een fout antwoord, dan kleurt het antwoordvakje …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Oktoberfoor: Rekenen op de kermis
Bundel over de kermis waarin volgende basisrekenvaardigheden aan bod komen:
- openingsuren,
- prijzen,
- recepten omrekenen,
- boodschappenlijstje maken.
Downloadbaar lesmateriaal (6) -
Vierhoeken, kubus en balk tekenen met GeoGebra
Oefening met GeoGebra op het tekenen van vierhoeken met gegeven coördinaten en op het tekenen van een kubus en een balk in perspectief.
Downloadbaar lesmateriaal (8)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
GeoGebra: Inleidende oefening
Een inleidende oefening om het programma GeoGebra te leren kennen op een creatieve manier.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Grafisch programmeren: Scratch
Uitgewerkte oefening waarbij Scratch als grafische programmeertaal wordt gebruikt.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
Unplugged en programmeren met een Bee-Bot: Opdrachtkaarten
Met deze opdrachtkaarten laat je leerlingen unplugged programmeren en programmeren met de Bee-Bot.
Downloadbaar lesmateriaal (33)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Vertelkiosk: Digitale kamishibai
Op de digitale vertelkiosk zijn er 98 verhalen te zien en dit in 21 verschillende talen. Via de touchscreen kunnen kinderen op een snelle en eenvoudige manier een verhaal in een taal naar keuze kiezen.
- doel is waardering van de …
Fysiek materiaal (3) -
Matatalab: Coderen en programmeren voor kleuter en lager onderwijs
Matatalab is een educatief codeerspel geschikt voor kinderen van 4 - 9 jaar. Dit spel stimuleert de cognitieve vaardigheden, de creativiteit en fantasie en leert kinderen de eerste stappen van coderen en programmeren. Er wordt geen pc of tablet …
Fysiek materiaal -
Game of codes: Programmeren via code.org
Een eenvoudige handleiding om in de klas met coderen aan de slag te gaan. Alle programmeerspelletjes die in deze handleiding beschreven zijn, zijn te vinden op code.org.
Downloadbaar lesmateriaal (9)Leerkracht -
Excel: Basis
Document over de basiskenmerken van Excel. Ieder onderdeel (slepen, rekenen, formules en grafieken) bevat een gelijkaardige indeling:
- wat is het;
- hoe doe je dit;
- oefenen.
Downloadbaar lesmateriaal (89)Leerkracht, Ander -
Maak een GPS-zoektocht voor een smartphone of tablet: Handleiding
Deze handleiding beschrijft hoe je een zoektochtmaakt waarbij de deelnemers gaandeweg de route ontdekken. Leerlingen vertrekken (met jou) van uit één centraal punt en verdienen de volgende coördinaat van …
Downloadbaar lesmateriaal (32)School/onderwijs