Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Patronen: Lespakket
Patronen kennen kinderen misschien van hun kledij (denk aan streepjespatronen, bloemetjes, bolletjes, eenhoorns ...) Maar ook in het dagelijks leven kom je op heel wat plaatsen patronen tegen, denk maar aan de bakstenen van de muren of de rijtjes …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Silhouet: Lespakket
Silhouetten doen ons spontaan denken aan zonsondergangen op zomerse stranden. Je denkt aan donkere figuren op het strand, waarvan je alleen maar een omtrek kan zien. Al de rest is zwart. Dat is het gevolg van tegenlicht.
Downloadbaar lesmateriaal (3) -
Unplugged programmeren: Programmeer eens een mens
Een leuke en eenvoudige programmeeropdracht. Je hebt er geen computer voor nodig.
Computers interpreteren niet, ze voeren letterlijke taken en instructies uit. Een programmeur moet dus een bestaand probleem in kleine deelstappen verdelen, die …
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht, ICT-coördinator -
Ik heb geen tijd: Lesplan en werkblad
Laat je door dit lesplan inspireren bij het uitwerken van activiteiten rond phubbing waarbij media ervoor zorgt dat we elkaar soms negeren.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Programmeren met de Cubetto: Lesvoorbereiding
Lesvoorbereiding voor een ICT-les over programmeren met de robot Cubetto. In deze lesvoorbereiding vind je de verschillende fases van de les, eindtermen, leerplandoelen en een werkblaadje.
Downloadbaar lesmateriaal (7)Student (lerarenopleiding) -
Maak een virtual reality tour
In deze missie van Skills Dojo gaan kinderen in 7 video’s, in Google Tour Creator, een virtual reality (VR) tour maken. Zo leren ze de technische werking van virtual reality en ontdekken en hoe 360 graden foto’s gemaakt worden.
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht, ICT-coördinator -
Mediawijsheid: Leerlijn
De Leerlijn Mediawijsheid vat samen welke mediawijze competenties een gemiddeld kind op elke leeftijd zou moeten ontwikkelen. Ze geeft een invulling aan de eindtermen en leerplannen volgens het kader van …
Downloadbaar lesmateriaal (43) -
Levend programmeren met 'Let's go code': Handleiding
Deze fiche kan je gebruiken als handleiding bij het spel Let's go code.
Downloadbaar lesmateriaal (8)ICT-coördinator -
Slangen en ladders: Aan de slag met de Bee-Bot
Met dit spel leren leerlingen de Bee-Bot of Blue-Bot gebruiken. Ze programmeren de stappen die ze op het spelbord moeten zetten om tot aan het einde te komen.
Downloadbaar lesmateriaal (41)ICT-coördinator -
Onlinecompositie: Kunst op school
In deze les maken de leerlingen gezamenlijk een instrumentaal liedje met behulp van een onlinecompositie.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Petsrock: Digitale dierencollage
Je maakt met het tekenprogramma paint.NET een collage van een (huis)dier.
De bedoeling is om het dier een menselijk uiterlijk te geven met kledij, attributen...
Deze werkwijze vraagt best wat tijd en vaardigheden.Er is ook een …
Downloadbaar lesmateriaal (7)Ander -
Comic Life: Lesfiche
Dit leermiddel helpt je op weg om aan de slag te gaan met de i-Pad-applicatie 'Comic Life'.
Je vindt er volgende zaken in terug:
- doelgroep;
- vakgebied;
- prijs;
- doelstellingen;
- omschrijving;
- lesideeën;
- tips;
- schermafbeeldingen …
Downloadbaar lesmateriaal (12)Leerkracht