Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Digi-doener: Digitale vaardigheidslessen
Op deze website vind je leuke en gratis lessen om digitale geletterdheid aan bod te laten komen op school.
De lessen passen bij de leerlijn, de kernvakken en de 21st century skills.
Je leerlingen gaan aan de slag met spannende opdrachten waarbij …WebsiteLeerkracht, Ander -
Medialessen
Op deze website kan je, naast diverse tips voor apps en tools, ook concrete medialessen per leerjaar terugvinden.
Website (7)Leerkracht, Ander -
Programmeren in het Stedelijk Onderwijs Gent: Opdrachten, ideeën, tips en links
Een website waarop heel wat opdrachten, ideeën, tips en links te vinden zijn in verband met programmeren.
De informatie wordt opgesplitst in:
- kleuter,
- eerste graad,
- tweede graad,
- derde graad,
- secundair.
Website (3)Leerkracht, ICT-coördinator -
Educatieve TikToks: Kijkwijzer
Deze kijkwijzer en de bijbehorende website zijn het resultaat van mijn bachelorproef '#MakeYourClass: TikTok als leermiddel'. Ze helpen leerkrachten op weg om met TikTok aan de slag te gaan binnen hun onderwijsvak.
Website (6)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Digipuzzle: Allerlei educatieve spelletjes
Verschillende soorten leerstof inoefenen met behulp van online computerspelletjes.
Website (7) -
Europe Code Week
Leren programmeren helpt ons de snel veranderende wereld om ons heen te begrijpen, ons begrip van de werking van technologie te vergroten en vaardigheden en mogelijkheden te ontwikkelen om nieuwe ideeën te ontdekken en te innoveren.
De …
Website (5) -
Computationeel denken
Op de site vind je uitleg over computationeel denken. Er zijn verschillende ideeën om te gebruiken in je klas uitgewerkt.
Website (26)Leerkracht -
Gamekunde: Verantwoord gamen in het onderwijs
Gamekunde is een platform voor leerkrachten, ouders en kinderen die op zoek zijn naar educatieve games. De gebruikte games zijn getest binnen een klascontext en garanderen een veilige leeromgeving.
Website (8)Leerkracht, ICT-coördinator -
QuiverVision: Breng tekeningen tot leven met augmented reality
Druk een kleurplaat af via de website of app. Laat de kinderen deze inkleuren. En breng ze tot leven via augmented reality. Laat je ook verwonderen door de maskers. Het onderdeel speciaal voor het onderwijs wordt uitgebouwd.
Website (6)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
LerenDoenMaken: Toekomstgerichte vaardigheden ontwikkelen
LerenDoenMaken is een Nederlandse methode om te werken aan de ontwikkeling van toekomstgerichte vaardigheden. Denk aan: creatief-, probleemoplossend- en kritisch denken, samenwerken, communiceren, computational thinking, informatievaardigheden, …
Website (4)Leerkracht -
Databank Games: Games voor het onderwijs
Games kunnen een grote meerwaarde hebben voor het onderwijs. De Databank Games neemt een aantal belangrijke drempels voor het gebruik van games in het onderwijs weg. Zoeken van games is makkelijk en kost weinig tijd. Daarbij krijg je informatie …
Website (8)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Symbaloo Lesplannen
Met Symbaloo Lesplannen maak je (individuele) digitale leerpaden voor je leerlingen.
Deze leerpaden kunnen bestaan uit zelfgemaakte online oefeningen of oefeningen van andere websites die in een Symbalookader geopend worden.
Je kan de voortgang …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator, …