Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Peter Mathijssen: Lesmateriaal over coderen
Deze website van Peter Mathijssen verzamelt informatie, lesmateriaal en tutorials over apps en projecten die allemaal met computing en computationeel denken te maken hebben. Zaken die aan bod komen zijn onder andere:
- MicroBlocks,
- MIT App …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Neal.fun: Een kleine website op het internet
Een grote verzameling aan ludieke webtools en games. De activiteiten gebruiken concepten uit de wetenschap, economie, wiskunde en geschiedenis.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Levend programmeren: Logisch en wiskundig denken
Met levend programmeren kan je op een eenvoudige en speelse manier werken aan computationeel denken, logisch en algoritmisch denken.
Onze website bevat een lesfiche, een handleiding en materialen om onmiddellijk aan de slag te gaan in de …
Website (8)ICT-coördinator -
ICT-integratie basisonderwijs: Morgen ICT in mijn klas
Deze Yurls-site biedt een overzicht van een aantal concreet uitgewerkte workshops i.v.m. het integreren van ICT in de klas. De workshops zijn allemaal bedoeld om te prikkelen. Dezelfde tools kunnen, mits een beetje creativiteit, in verschillende …
Website (6)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Digipuzzle: Allerlei educatieve spelletjes
Verschillende soorten leerstof inoefenen met behulp van online computerspelletjes.
Website (7) -
Draadloos: Workshop rond online communicatie en sociale media
Comments kunnen leuk, grappig, lief en ondersteunend zijn (voordeel) maar ook verkeerd gebruikt worden zoals haatreacties (nadeel). Zo heeft digitale/online communicatie nog voor- en nadelen. Samen met de kinderen overlopen we enkele van deze …
Nascholing of activiteit -
Cyber School: Info over cyberpesten, fake news, veilige wachtwoorden, phishing, grooming ...
Cyberpesten, fake news, veilige wachtwoorden, phishing, grooming ... Word een gecertificeerde Cyber School en maak van je leerlingen echte Cyber Helden.
Het Cyber Helden-programma wil een generatie van actieve, kritische en verantwoordelijke digitale …
tot
Nascholing of activiteit -
Speel en leer: Online oefenen
Thematische verzamelsite met allerlei interactieve spelletjes van Gemeenteschool 't Blokje.
Je vindt er o.a. volgende online oefeningen:
- kleuterspelletjes,
- oefeningen voor NT2,
- Sinterklaas,
- maaltafels,
- veilig op internet,
- taal, …
Website (8)ICT-coördinator, Ander -
Augmented reality: Workshop
Laat je verrassen door de digitale technologie van augmented reality.
Met de techniek augmented reality of AR verrijk je de echte wereld door er een digitale laag op te leggen.
We experimenteren met verschillende verrassende AR-apps op de iPad. …Nascholing of activiteit -
ICT-onderWIJSneus: ICT integreren in je lespraktijk
ICT-onderWIJSneus neemt je mee volgens een eigen kijk op ICT-integratie in je dagelijkse lespraktijk.
Neem aan de hand van de website de tijd om te reflecteren op je praktijk en ga na in welke mate je ICT kan inzetten om je (les)doelen nog …Website (4)Leerkracht -
Programmeren: Symbaloopagina
Deze Symbaloopagina bevat een aantal links naar websites over programmeren in het onderwijs.
WebsiteICT-coördinator -
Databank Games: Games voor het onderwijs
Games kunnen een grote meerwaarde hebben voor het onderwijs. De Databank Games neemt een aantal belangrijke drempels voor het gebruik van games in het onderwijs weg. Zoeken van games is makkelijk en kost weinig tijd. Daarbij krijg je informatie …
Website (8)Leerkracht, ICT-coördinator, …