Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Unplugged en programmeren met een Bee-Bot: Opdrachtkaarten
Met deze opdrachtkaarten laat je leerlingen unplugged programmeren en programmeren met de Bee-Bot.
Downloadbaar lesmateriaal (32)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Bee-Bot: Didactische fiche
Deze didactische fiche met verwijzingen naar leerplannen en eindtermen toont je hoe je met een Bee-Bot kan werken.
De fiche wordt gebruikt in de STEM-workshops die je met je leerlingen kan meemaken in het Fyxxilab in Gent.Downloadbaar lesmateriaal (26) -
Verantwoord omgaan met geluid: ICT-opdracht
Practicum/ICT-opdracht i.v.m. verantwoord omgaan met geluid.
De leerlingen doen online enkele test i.v.m. gehoor en gehoorschade. Ze zoeken ook tips om gehoorschade te voorkomen.
Ten slotte bekijken ze de film Ruis en volgt een klassikale …
Downloadbaar lesmateriaal (49)Leerkracht -
Vormen herkennen: Klik op de juiste vorm
In deze powerpoint moeten de leerlingen een vierkant, rechthoek, ovaal, cirkel en driehoek herkennen, kennen en terugvinden tussen andere vormen.
Deze oefening heeft een oplopende moeilijkheidsgraad.
De vormen worden voorgesteld en benoemd voor de …
Downloadbaar lesmateriaal (10)Leerkracht -
Handleiding en opdrachtkaarten ScratchJr
Een handleiding en zes opdrachten voor ScratchJr. Op het einde is er ook een toets met rubrics om te evalueren.
Zet je leerlingen aan het denken en bedenk nog extra oefeningen.
Downloadbaar lesmateriaal (9)Leerkracht