Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Levend programmeren: Logisch en wiskundig denken
Met levend programmeren kan je op een eenvoudige en speelse manier werken aan computationeel denken, logisch en algoritmisch denken.
Onze website bevat een lesfiche, een handleiding en materialen om onmiddellijk aan de slag te gaan in de …
Website (8)ICT-coördinator -
ICT Juffie: Tips en downloadbaar materiaal rond ICT in de klas
Op de site ICT Juffie verzamelt juf Chantal lesideeën rondom ICT in de klas. Laat je inspireren door de combinatie van ICT met verschillende vakken, thema's en doelen. Je vindt er ook gratis te downloaden lesmaterialen en uitgewerkte …
Website (9)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Pixelcoding met LEGO
Werken rond computationeel denken met pixelcoding met LEGO.
Downloadbaar lesmateriaal (19)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Computationeel denken en programmeren: Achtergrondinformatie, praktijkvoorbeelden en instrumenten
De website bevat achtergrondinformatie, praktijkvoorbeelden en instrumenten om bij leerlingen basis- en secundair onderwijs de basisprincipes van computationeel denken en programmeren te ontwikkelen.
Website (5)ICT-coördinator, Pedagogisch begeleider, … -
STEM computer: Computationeel denken
Je vindt hier verschillende kant-en-klare STEM-activiteiten waarin het computationeel denken een belangrijke rol speelt.
De activiteiten zijn gericht op alle leerlingen van het basisonderwijs, van de oudste kleuter tot en met het zesde leerjaar en …
Website (26)Leerkracht, Ander -
Unplugged en programmeren met een Bee-Bot: Opdrachtkaarten
Met deze opdrachtkaarten laat je leerlingen unplugged programmeren en programmeren met de Bee-Bot.
Downloadbaar lesmateriaal (33)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
CodeKinderen: Kinderen leren programmeren
Codekinderen is een leerplatform van de Nederlandse stichting CodeKlas. De missie van de stichting is leraren en leerlingen digitaal geletterd te maken, met computational thinking in het bijzonder.
Op het platform vind je inspirerende …
Website (12)ICT-coördinator -
Steekparels: Plaatsbepaling
Klassikale oefeningen rond plaatsbepaling waarbij de leerlingen nadrukkelijk moeten verwoorden welke plaats de parel inneemt. Het is een tussenstap tussen heel concreet naar abstracte oefeningen. Dit levert voor de ganse klas een leerwinst …
Downloadbaar lesmateriaal (14)School/onderwijs -
Stippen, rondjes en strepen
In deze les werken de kleuters aan het digitaal bord specifiek rond stippen, rondjes en strepen. Volgende oefeningen komen hierbij aan bod:
- Synthese- en analyseoefeningen
- Doolhofjes
- Voorbereidend schrijven …
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
Bee-Bot: Didactische fiche
Deze didactische fiche met verwijzingen naar leerplannen en eindtermen toont je hoe je met een Bee-Bot kan werken.
De fiche wordt gebruikt in de STEM-workshops die je met je leerlingen kan meemaken in het Fyxxilab in Gent.Downloadbaar lesmateriaal (26)