Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Handleiding en opdrachtkaarten ScratchJr
Een handleiding en zes opdrachten voor ScratchJr. Op het einde is er ook een toets met rubrics om te evalueren.
Zet je leerlingen aan het denken en bedenk nog extra oefeningen.
Downloadbaar lesmateriaal (9)Leerkracht -
Smart-e: Spel over mediawijze thema's
Met Smart-e maak je al spelenderwijs werk van veilige wachtwoorden en leer je bij over catfishing, phishing, online bankieren en nepnieuws. Smart-e bestaat uit vier apps waarin deze digitale thema’s speels aan bod komen. Iedere app is een …
Downloadbaar lesmateriaalICT-coördinator, Administratief personeel -
Check je reactie: Poster
Een klasgesprek over online gedrag en nettiquette? Met de zes vragen op deze poster ga je meteen van start. Volg de vragen en het is al snel duidelijk of een reactie gepast is.
Een positief antwoord op alle vragen? Posten maar!
Downloadbaar lesmateriaal -
PEGI klasuitdaging: Praat over leeftijdsclassificatie en inhoud van videogames met je leerlingen
Test de kennis van je leerlingen! Praat met hen over leeftijdslabels en inhoudspictogrammen voor videogames.
Leer het leeftijdsclassificatiesysteem voor videogames beter begrijpen door de leerlingen bewust te maken van de inhoud van videogames en …
Downloadbaar lesmateriaal -
Patronen: Lespakket
Patronen kennen kinderen misschien van hun kledij (denk aan streepjespatronen, bloemetjes, bolletjes, eenhoorns ...) Maar ook in het dagelijks leven kom je op heel wat plaatsen patronen tegen, denk maar aan de bakstenen van de muren of de rijtjes …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Silhouet: Lespakket
Silhouetten doen ons spontaan denken aan zonsondergangen op zomerse stranden. Je denkt aan donkere figuren op het strand, waarvan je alleen maar een omtrek kan zien. Al de rest is zwart. Dat is het gevolg van tegenlicht.
Downloadbaar lesmateriaal (3) -
Smartschool: Stappenplan
Hulpmiddel om Smartschool te gebruiken. De verschillende stappen worden visueel uitgelegd:
- een bericht versturen al dan niet met bijlage;
- een bijlage opslaan;
- het gebruik van de documentenmap;
- een nieuw document openen.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Ik heb geen tijd: Lesplan en werkblad
Laat je door dit lesplan inspireren bij het uitwerken van activiteiten rond phubbing waarbij media ervoor zorgt dat we elkaar soms negeren.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Schoolmateriaal: Bee-Botkaarten voor transparant mat
Deze dertien prenten van verschillende schoolmaterialen kan je gebruiken in de transparante Bee-Botmat.
Downloadbaar lesmateriaal (32)Leerkracht, ICT-coördinator -
Coderen met kleuren: Kleurplaat ijsje
Om de ijsje correct op je blad te krijgen moet je de blokjes op het werkblad inkleuren. Kijk daarom goed naar de codes in de linkerbalk. Daar vind je de opdrachten en achterhaal je hoeveel hokjes welke kleur moeten hebben. Goed tellen en kleuren …
Downloadbaar lesmateriaal (87)Leerkracht -
Sexting@school: Lespakket
Educatief materiaal over sexting voor leerkrachten, jeugdwerkers, jongeren, ouders.
Downloadbaar lesmateriaal (21) -
Pixelcoding met LEGO
Werken rond computationeel denken met pixelcoding met LEGO.
Downloadbaar lesmateriaal (19)Leerkracht, ICT-coördinator, …