Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Handleiding en opdrachtkaarten ScratchJr
Een handleiding en zes opdrachten voor ScratchJr. Op het einde is er ook een toets met rubrics om te evalueren.
Zet je leerlingen aan het denken en bedenk nog extra oefeningen.
Downloadbaar lesmateriaal (9)Leerkracht -
Formules in Excel: Oefenbestanden
Deze twee bestanden kunnen gebruikt worden als oefendocument voor het oefenen van verschillende formules en functies in Microsoft Excel.
Het bestand figuren kan ook in het vak wiskunde gebruikt worden om te oefenen op de omtrek en oppervlakte van …
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht -
Bee-Bottegels in het thema robots
Figuren in het thema robots, die gebruikt kunnen worden in een Bee-bot insteekmat of als losse prenten om een route te bouwen. Er is een starttegel, een verbodtegel, een eindtegel en robottegels.
Er is ook een routeblad (met aanpasbare strookjes) …
Downloadbaar lesmateriaal (50)Ander -
Levend programmeren met 'Let's go code': Handleiding
Deze fiche kan je gebruiken als handleiding bij het spel Let's go code.
Downloadbaar lesmateriaal (8)ICT-coördinator -
Grafisch programmeren: Scratch
Uitgewerkte oefening waarbij Scratch als grafische programmeertaal wordt gebruikt.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
LEGO Education Innovation Studio @ VIVES: STEM-project
In onze LEGO Studio kan jouw klas en/of jijzelf als leerkracht aan de slag met de LEGO materialen. Dit gebeurt telkens binnen een optimale leeromgeving én onder begeleiding van onze LEGO coaches.
Downloadbaar lesmateriaal (4) -
Fotogrammetrie (GeoMobiel): STEM-project
Laat jouw leerlingen een 3D-model van de school maken op basis van luchtfoto's.
Downloadbaar lesmateriaal -
Van priemgetal tot digitale handtekening (Junior College STEM): STEM-project
Leer jouw leerlingen hoe je een tekst versleutelt en een digitale handtekening plaatst dankzij de getaltheorie en het bouwen van een cryptosysteem.
Downloadbaar lesmateriaal -
PageRank, de kracht van Google (Junior College STEM): STEM-project
Laat jouw leerlingen kennismaken met de wiskunde achter het PageRank algoritme en ontdek hoe Google er in slaagt om snel en succesvol de gewenste informatie te vinden.
Downloadbaar lesmateriaal -
Topografie en GPS (GeoMobiel): STEM-project
Ontdek het beroep van landmeter en laat jouw leerlingen in groepjes aan de slag gaan met topografische toestellen waarmee gebouwen en wegen opgemeten worden.
Downloadbaar lesmateriaal -
Boodschappen - Technotheek
Lessuggestie rond communicatietoestellen.
De kinderen ervaren/ontdekken/exploreren waarbij ze zo zelfstandig mogelijk opdrachten uitvoeren met:
- computers (internet),
- gsm’s,
- radio’s,
- telefoontoestellen,
- ...
Downloadbaar lesmateriaal (7)School/onderwijs -
Waarmee kun je iets vertellen? - Technotheek
Lessuggesties rond toestellen waarmee je iets kunt vertellen/communiceren.
De kinderen ervaren/ontdekken/exploreren:
- computers (internet),
- gsm’s,
- kranten,
- radio’s,
- telefoontoestellen,
- tv’s,
- ...
Downloadbaar lesmateriaal (7)School/onderwijs