Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
AIVA: Muziek maken met behulp van artificiële intelligentie
AIVA is een artificieel intelligente tool, ideaal voor klassieke en filmmuziek, waardoor het bijzonder geschikt is voor muziekeducatie en projecten.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Suno: Liedjes maken met artificiële intelligentie
Suno is een artificieel intelligente muziektool, die zich richt op eenvoudigheid en toegankelijkheid, perfect voor docenten zonder muzikale achtergrond.
Je schrijft in een handomdraai je eigen lied om te gebruiken in de klas.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
ZIM Kids: Creatief coderen voor kinderen
Op deze website leren kinderen programmeren in Javascript. Je vindt er speciaal voor kinderen ontworpen tutorials. ZIM is een open source JavaScript Canvas Framework waarmee je o.a. spelletjes, apps en sites kan programmeren.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
LaTex: Tool om documenten aan te maken
LaTeX biedt een collectie macro's, met als doel de opmaak van een tekst volledig voor eigen rekening te nemen. Op die manier kan de auteur zich meer concentreren op de inhoud, LaTeX doet de rest.
Handige software om testen, …App of software (3)Directie -
Desmos: Grafische rekenmachine
Desmos Grafische Rekenmachine is een Android en iOS app met volgende mogelijkheden:
- Grafieken: poolcoördinaten, rechthoekscoördinaten, parameterplots. Er is geen grens aan het aantal expressies die je tegelijk kan tekenen, en je hoeft …
App of softwareSchool/onderwijs