Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
ICT-ondersteuningswebsite Scholengroep Fluxus
De website is ontworpen om leerkrachten te helpen bij het integreren van ICT in hun onderwijspraktijk. Hiermee wil het pedagogisch ICT-team van GO! Scholengroep Fluxus tegemoet komen aan de stijgende nood aan hulpmiddelen.
Wat kan je er vinden?
…WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Game(L)over: Evenwichtig gamen
Gamen is fun! Maar het kan ook veel tijd en energie opeisen. Is er naast het gamen nog tijd voor andere hobby’s, vrienden, school en familie? Twijfelt een jongere of zijn gamegedrag nog wel oké is? Maakt een ouder zich zorgen over het …
Website -
Programmeren met kinderen
Op deze Wakeletpagina vind je een verzameling aan activiteiten, toepassingen, informatie en opleidingen rond programmeren en computationeel denken met kinderen.
Website -
Slim op het internet met Ketnet
Berichten naar elkaar schrijven, spelletjes spelen, foto's uploaden: internet is fun! Maar soms kunnen er ook minder prettige dingen gebeuren.
A.d.h.v. tips en video's leer je hoe je slim op het internet kan worden.
Website (5)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Europe Code Week
Leren programmeren helpt ons de snel veranderende wereld om ons heen te begrijpen, ons begrip van de werking van technologie te vergroten en vaardigheden en mogelijkheden te ontwikkelen om nieuwe ideeën te ontdekken en te innoveren.
De …
Website (5) -
Een schermopname maken in PowerPoint: Handleiding
Op deze supportpagina wordt stapsgewijs uitgelegd hoe je schermopnames kan toevoegen aan een presentatie met PowerPoint 2016. Deze functie is reeds beschikbaar met Office 2013.
Dankzij deze functie kan je leerlingen doorheen een bestaande presentatie …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
RekenWeb voor tablet
Hier vind je een opsomming van rekengames die op de tablet te gebruiken zijn.
Website (3)Leerkracht -
Handleidingen privacyinstellingen: Sociale media en applicaties
Internet is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. We verspreiden met z’n allen dagelijks heel wat berichten, foto’s en video’s over onszelf en anderen via diverse sociale media kanalen en internetapplicaties. …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Caspar: Mediawijs kaartspel
CASPAR staat voor:
- Copyright
- Audience&aim
- Storytelling
- Privacy
- Authorship
- Research
Het doel van dit project is om jongeren bewust te maken van de kansen, maar ook de valkuilen die het gebruik van nieuwe media met zich meebrengen.
…Website (4)Leerkracht -
Mediawijsheid op school
Deze website (blog) wordt opgebouwd vanuit de opleiding tot mediacoach (schooljaar 2018-2019). Maandelijks wordt één item m.b.t. mediawijsheid toegelicht. Via deze weg is het de bedoeling om ouders en leerkrachten wegwijs te maken in …
Website (3)Leerkracht, ICT-coördinator -
Leren programmeren: Webquest
Aan de hand van een webquest leren kinderen programmeren met verschillende robots en toepassingen.
Website (3)ICT-coördinator -
Program-uurtje: Programmeeropdrachten
Deze site bevat enkele programmeeropdrachten die je in één lesuur kan afwerken.
Website (5)ICT-coördinator