Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
QR-codes: Apps en links eerste leerjaar
In dit document lees je hoe je eenvoudig QR-codes kunt aanmaken. Je vindt er enkele voorbeelden van apps en links naar educatie websites voor het eerste leerjaar.
Downloadbaar lesmateriaal (21)Leerkracht -
Twaalf werken van Hercules: Maak een trailer
Dit is een ICT-opdracht waarbij de leerlingen eerst de twaalf werken van Hercules moeten opzoeken, informatie verzamelen op een online prikbord (Padlet) om daarna met iMovie een trailer te maken.
Deze werkwijze kan ook toegepast worden voor …
Downloadbaar lesmateriaal (10)Leerkracht, ICT-coördinator -
Excel: Basis
Document over de basiskenmerken van Excel. Ieder onderdeel (slepen, rekenen, formules en grafieken) bevat een gelijkaardige indeling:
- wat is het;
- hoe doe je dit;
- oefenen.
Downloadbaar lesmateriaal (89)Leerkracht, Ander -
Leren programmeren met Klokhuis Game Studio: Lesfiche
Leren programmeren is een belangrijke vaardigheid voor leerlingen. Met deze lesfiche maken leerlingen op een speelse manier kennis met deze vaardigheid. In deze les maken ze een game met Game Studio van Het Klokhuis.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht, Directie, … -
Leren programmeren met Studio.code.org
Studio.code.org is een website om leerlingen te leren programmeren. Deze lesfiche bevat een verantwoording waarom we leerlingen moeten leren programmeren en een uitgewerkt lesplan met studio.code.org.
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht, Directie, … -
Mingoville: Lesfiche
Dit leermiddel helpt je op weg om aan de slag te gaan met de i-Pad-applicatie Mingoville.
Je vindt er volgende zaken in terug:
- doelgroep,
- vakgebied,
- prijs,
- doelstellingen,
- omschrijving,
- lesideeën,
- tips, …
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Werken met QR-codes in de wiskundeles
In deze wiskundeles gaan de leerlingen zelfstandig met de iPad aan de slag. De leerlingen maken de eerste opdracht. Door deze opdracht op te lossen en de volgende QR-code te scannen, komen ze te weten wat hun volgende opdracht is.
De leerlingen …
Downloadbaar lesmateriaal (22)Leerkracht -
Scratchtoepassingen
Deze bijdrage bevat drie uitgeschreven oefeningen om meer met Scratch te doen:
- wiskunde quiz:
In deze handleiding gebruik je Scratch om een quiz of toets op te stellen waarin je basisbewerkingen kan laten genereren met willekeurige getallen. …
Downloadbaar lesmateriaal (26) - wiskunde quiz:
-
Mediawijze dag: Aan de slag met de computer
Lesplan om leerlingen op weg te zetten met programmeren (Scratch) en het gebruik van online presentatietools.
Downloadbaar lesmateriaal (8)Student (lerarenopleiding) -
For whom the bell tolls: Opdracht
Een taak voor de volledige klas die bestaat uit twee opdrachten bij het boek For whom the bell tolls van Ernest Hemingway. Deze opdracht moet gemaakt worden vooraleer de leerlingen dit boek gelezen hebben.
In een eerste opdracht doen de leerlingen in …Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Tafels oefenen op de computer: Brief voor ouders
In deze bijdrage vind je een brief voor ouders waarin je hen kennis laat maken met enkele leuke sites waarmee kinderen de tafels kunnen oefenen.
Downloadbaar lesmateriaal (20)Leerkracht -
Pi ontdekken met Google Docs
In deze beknopte handleiding wordt in drie stappen (1. vooropdracht, 2. werk in de computerklas, 3. achteraf) uitgelegd hoe je jouw leerlingen het getal pi zelf kan laten ontdekken.
In deze bijdrage vind je ook een opdrachtenblad waarop de voortaak …
Downloadbaar lesmateriaal (17)School/onderwijs