Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Verken OctoStudio: Allerlei ideeën
Hier staat een verzameling van ideeën om te creëren en coderen met behulp van OctoStudio. Ontdek verschillende manieren om code te combineren met alledaagse materialen als hulpmiddel. Sommige zijn volwaardige projecten, andere zijn …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator -
MagicSchool for Students: AI-geletterdheid ontwikkelen
MagicSchool for Students, van de makers van MagicSchoolAI, is een AI-platform dat is ontworpen om AI-geletterdheid van studenten op te bouwen. Het leert studenten niet alleen om AI op een verantwoorde manier te gebruiken, het ontsluit …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Playground AI: Online AI-beeldgenerator
Playground AI is een online AI-beeldgenerator waarmee je aan de hand van tekstuele aanwijzingen of prompts en kunstmatige intelligentie nieuwe afbeeldingen genereert of bestaande afbeeldingen bewerkt.
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Taaltechnologie: Leerpaden
Waar taal en technologie samenkomen, ontstaat het domein van Natural Language Processing (NLP). Met technieken uit machine learning, zoals het trainen van modellen om tekst, afbeeldingen of geluidsfrequenties te herkennen, kunnen we computers op …
Website -
De kat en Abby: Stappenplan Scratch
Met dit stappenplan maak je één van de meest bekende spelletjes om programmeren met Scratch te ontdekken.
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht -
Insight heart
Je kan met deze app het hart en de bloedvaten van dichtbij bekijken. De applicatie maakt het mogelijk om te zien hoe het hart werkt en wat er gebeurt als het niet goed werkt.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
RoboCup Junior
Robocup Junior is een jaarlijkse robotwedstrijd voor jongeren van 8 tot 18 jaar oud. In teamverband kunnen ze deelnemen aan één van drie spannende disciplines:
- Redden voor beginners,
- Redden voor gevorderden,
- Red Robotegem …
WebsiteAdministratief personeel