Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Talkr: Laat foto's praten
De app Talkr laat jou toe om foto's te laten spreken. Door eigen of andere foto's te importeren breng je het personage op de foto als het ware tot leven.
De app Talkr Live biedt dezelfde mogelijkheden. Hierbij is het echter mogelijk om live op …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Matatalab TaleBot: Programmeerbare robot
Je eigen interactieve verhalen maken door middel van codering: Matatalab Tale-Bot Pro is een lerende robotset voor jonge kinderen. Dankzij de innovatieve technologie en een breed scala aan vakoverschrijdende interactieve kaarten, kunnen …
Fysiek materiaal -
Gynzy: Tijd om les te geven
Gynzy biedt Interactieve software aan, om het gebruik van je digibord te verbeteren. Je vindt er educatieve tools en spelletjes voor het digibord. Er is adaptieve verwerking voor je leerlingen waarop ze op hun eigen niveau kunnen oefenen.
App of software -
Micro:bit: Interesse opwekken voor ICT en programmeren
De minicomputer micro:computer wordt hier voorgesteld. Er zijn ook verschillende haalbare projecten voor programmeren uitgewerkt met downloadbaar lesmateriaal.
Website (4)Leerkracht -
Oefeningen LEGO Education Spike Prime gekoppeld aan doelstellingen onderwijsnetten
In opdracht van LEGO Education ontwikkelde de Vives Hogeschool een koppeling tussen de oefeningen uit de nieuwe Spike Prime set en de doelstellingen van de verschillende Vlaamse onderwijsnetten.
Met LEGO® Education SPIKE™ Prime krijgen …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Toolkit multimedia-animator: Speels programmeren met kinderen
Maks vzw leidde voor het Europese project Codinc tientallen Brusselse jongeren op tot multimedia-animator. Zij leerden op hun beurt kinderen van de lagere school op een speelse manier coderen en programmeren.
We sloegen twee vliegen in …
Downloadbaar lesmateriaal -
WeVideo: Bewerk je video-opname
WeVideo is een gratis online programma waarmee je op een intuïtieve wijze filmpjes kan monteren, vergelijkbaar met Windows Movie Maker.
Doordat je online kan monteren kan je samen aan een montage werken. Bovendien kan je je resultaat koppelen …
App of software (3)Leerkracht -
Hot-Accounts: Budgetprogramma
Hot-Accounts is een gratis budgetprogramma voor Windows 10/11 computers. Het is een krachtig hulpmiddel om grip te krijgen op je persoonlijke financiën.
Je gegevens worden veilig opgeslagen op je eigen pc in een, met een wachtwoord …
App of softwareAndere functie -
LEGO MINDSTORMS: Werkbundel
Werkbundel bestaande uit korte uitleg, enkele basisoefeningen en vier grotere opdrachten om je leerlingen vertrouwd te maken met LEGO MINDSTORMS en de bijhorende educatieve software.
Downloadbaar lesmateriaal (18) -
Topo Basis: Geografisch situeren
Dit leermiddel bevat geografisch oefenmateriaal: aanwijsspelletjes, puzzels en quizzes.
Hiermee oefen je de situering in van onder andere rivieren, zeeën, oceanen, gebergten, steden, landen en werelddelen.
Je kan kiezen uit …
Website (9) -
Kinoumeno: Animatiefilmpjes maken
Deze Engelstalige website toont op een vrij laagdrempelige manier hoe je animatiefilmpjes kan maken met verschillende technieken en materialen.
Website (10)