Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Kubo: Puzzel codeerconcept
Maak kennis met de creatieve en speelse KUBO. Een educatieve hands-on en digitale codeeroplossing die alles biedt wat nodig is om het coderen en computationeel denken onder de knie te krijgen, speciaal ontworpen voor kinderen.
Leerlingen …
Fysiek materiaalNieuw -
De uil Boo: Leerzame computerspelletjes en apps
De uil Boo verzamelt leerzame computerspelletjes en apps.
Het is een leuke manier om jonge kinderen door middel van stimulerende spelletjes te leren een computer, tablet of smartphone te gebruiken. Zo werk je aan mediakundige vaardigheden. …WebsiteLeerkracht, Ander -
Sprekende figuur maken met ZIM
Laat het jongetje praten. Geef opdrachten aan je leerlingen of laat hen zelf een opdracht inspreken.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Medialessen
Op deze website kan je, naast diverse tips voor apps en tools, ook concrete medialessen per leerjaar terugvinden.
Website (5)Leerkracht, Ander -
De Creatieve Code
De Creatieve Code zet programmeren in als een creatieve tool en is tegelijkertijd een actieve manier om meer over kunst te weten te komen. Leerlingen leren bovendien kritisch te kijken naar technologie door er zelf mee aan de slag te gaan.
Samen …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Archeoloog dinosaurusspel
Met de app Archeologist kan je de kleuters laten puzzelen, kleuren, botten opgraven en dinosaurussen door de klas laten lopen. Je doet dit met behulp van augmented reality.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Programmeren in het Stedelijk Onderwijs Gent: Opdrachten, ideeën, tips en links
Een website waarop heel wat opdrachten, ideeën, tips en links te vinden zijn in verband met programmeren.
De informatie wordt opgesplitst in:
- kleuter,
- eerste graad,
- tweede graad,
- derde graad,
- secundair.
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Matatalab TaleBot: Programmeerbare robot
Je eigen interactieve verhalen maken door middel van codering: Matatalab Tale-Bot Pro is een lerende robotset voor jonge kinderen. Dankzij de innovatieve technologie en een breed scala aan vakoverschrijdende interactieve kaarten, kunnen …
Fysiek materiaal -
ICT-ondersteuningswebsite Scholengroep Fluxus
De website is ontworpen om leerkrachten te helpen bij het integreren van ICT in hun onderwijspraktijk. Hiermee wil het pedagogisch ICT-team van GO! Scholengroep Fluxus tegemoet komen aan de stijgende nood aan hulpmiddelen.
Wat kan je er vinden?
…WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Patronen: Lespakket
Patronen kennen kinderen misschien van hun kledij (denk aan streepjespatronen, bloemetjes, bolletjes, eenhoorns ...) Maar ook in het dagelijks leven kom je op heel wat plaatsen patronen tegen, denk maar aan de bakstenen van de muren of de rijtjes …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Silhouet: Lespakket
Silhouetten doen ons spontaan denken aan zonsondergangen op zomerse stranden. Je denkt aan donkere figuren op het strand, waarvan je alleen maar een omtrek kan zien. Al de rest is zwart. Dat is het gevolg van tegenlicht.
Downloadbaar lesmateriaal (3) -
PhotoScape X: Fotobewerkingssoftware
Een veelzijdige en eenvoudig te gebruiken fotobewerkingstool voor leerkrachten. PhotoScape X kun je gebruiken voor het maken en bewerken van allerhande beeldmateriaal,
App of softwareAnder