Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Ik twijfel: Informatievaardigheden versterken bij internetgebruikers
Iktwijfel.be biedt handvaten om zekerheid te brengen in twijfels. Je vindt tips over hoe je online goed kan zoeken, aan wie je raad kan vragen of met wie je kan praten over je twijfels. Zo willen we de vaardigheden van internetgebruikers …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Apps voor kleuters en lager onderwijs: Overzicht
In dit document vind je een overzicht van apps voor kleuters en lager onderwijs.
Downloadbaar lesmateriaal (55)Leerkracht, ICT-coördinator -
Probeer gratis onze STEM en educatieve robotica kits uit
Je krijgt, als leerkracht, gedurende twee weken een gratis proefperiode voor onze STEM en educatieve robotica kits.
Ga naar onze website voor meer informatie.
Fysiek materiaal -
Ik heb geen tijd: Lesplan en werkblad
Laat je door dit lesplan inspireren bij het uitwerken van activiteiten rond phubbing waarbij media ervoor zorgt dat we elkaar soms negeren.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Gynzy: Tijd om les te geven
Gynzy biedt Interactieve software aan, om het gebruik van je digibord te verbeteren. Je vindt er educatieve tools en spelletjes voor het digibord. Er is adaptieve verwerking voor je leerlingen waarop ze op hun eigen niveau kunnen oefenen.
App of software -
Schoolmateriaal: Bee-Botkaarten voor transparant mat
Deze dertien prenten van verschillende schoolmaterialen kan je gebruiken in de transparante Bee-Botmat.
Downloadbaar lesmateriaal (32)Leerkracht, ICT-coördinator -
Naamsverandering: Schermtijd-Schermstrijd? wordt vanaf nu Digipeuters en -kleuters
Veilig Online verandert de naam van de vorming 'Schermtijd-Schermstrijd?' naar Digipeuters en -kleuters. Deze vorming is om ouders van peuters en kleuters te versterken in hun mediaopvoeding. De jongste kinderen groeien op omringd door schermen, …
Aankondiging -
Een schermopname maken in PowerPoint: Handleiding
Op deze supportpagina wordt stapsgewijs uitgelegd hoe je schermopnames kan toevoegen aan een presentatie met PowerPoint 2016. Deze functie is reeds beschikbaar met Office 2013.
Dankzij deze functie kan je leerlingen doorheen een bestaande presentatie …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Speel en leer: Online oefenen
Thematische verzamelsite met allerlei interactieve spelletjes van Gemeenteschool 't Blokje.
Je vindt er o.a. volgende online oefeningen:
- kleuterspelletjes,
- oefeningen voor NT2,
- Sinterklaas,
- maaltafels,
- veilig op internet,
- taal, …
Website (8)ICT-coördinator, Ander -
Aan de slag met digital storytelling: Leidraad
De leidraad Aan de slag met Digital Storytelling: een versterkende methodiek voor de integratie van kwetsbare doelgroepen is een praktische handleiding om met een groep aan de slag te gaan rond het versterken van de 21-eeuwse vaardigheden. Niet …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Friend Zone: Online escapegame
In samenwerking met IBM, Child Focus en Luca ontwikkelde Technopolis een unieke online escape game voor klassen. Een nieuw sociaal media platform en verborgen IP-adressen vormen het voorwerp van een digitale en sociale beproeving die aansluit bij …
Aankondiging (8) -
Robotizen: Kid learn coding robot
Je leert de basis van het programmeren met computers en robots via een waaier aan interactieve leeractiviteiten in een interessant verhaal.
Het spel is geschikt voor kinderen van vier tot negen jaar.
App of software (3)Leerkracht, ICT-coördinator, …