Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Ik twijfel: Informatievaardigheden versterken bij internetgebruikers
Iktwijfel.be biedt handvaten om zekerheid te brengen in twijfels. Je vindt tips over hoe je online goed kan zoeken, aan wie je raad kan vragen of met wie je kan praten over je twijfels. Zo willen we de vaardigheden van internetgebruikers …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Probeer gratis onze educatieve roboticakits uit
Je krijgt, als leerkracht, gedurende twee weken een gratis proefperiode voor onze educatieve robots, STEM en roboticakits.
Ga naar onze website voor meer informatie.
Fysiek materiaal -
Een schermopname maken in PowerPoint: Handleiding
Op deze supportpagina wordt stapsgewijs uitgelegd hoe je schermopnames kan toevoegen aan een presentatie met PowerPoint 2016. Deze functie is reeds beschikbaar met Office 2013.
Dankzij deze functie kan je leerlingen doorheen een bestaande presentatie …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Aan de slag met digital storytelling: Leidraad
De leidraad Aan de slag met Digital Storytelling: een versterkende methodiek voor de integratie van kwetsbare doelgroepen is een praktische handleiding om met een groep aan de slag te gaan rond het versterken van de 21-eeuwse vaardigheden. Niet …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Friend Zone: Online escapegame
In samenwerking met IBM, Child Focus en Luca ontwikkelde Technopolis een unieke online escape game voor klassen. Een nieuw sociaal media platform en verborgen IP-adressen vormen het voorwerp van een digitale en sociale beproeving die aansluit bij …
Aankondiging (8) -
Toolkit multimedia-animator: Speels programmeren met kinderen
Maks vzw leidde voor het Europese project Codinc tientallen Brusselse jongeren op tot multimedia-animator. Zij leerden op hun beurt kinderen van de lagere school op een speelse manier coderen en programmeren.
We sloegen twee vliegen in …
Downloadbaar lesmateriaal -
TeachThought
Deze website biedt een ruim educatief aanbod aan ondersteunend materiaal, opgevat vanuit verschillende invalshoeken:
- leren,
- lesgeven,
- technologie,
- sociale media,
- trends,
- definities,
- apps.
Je vindt er o.a. ook:
- de taxonomie van …
Website (4)Leerkracht -
Olympische spelen: Zoekopdracht
Deze bijdrage bevat een eenvoudige zoekopdracht omtrent de Olympische Spelen 2012 in Londen.
Hierdoor kunnen de leerlingen de verschillende functies van een zoekmachine verkennen en leren gebruiken.
Downloadbaar lesmateriaal (10)Leerkracht -
MS Access-oefening: Fitheidsindex
Deze bijdrage legt stapsgewijs uit hoe je een fitheidsindex kan berekenen. Hiervoor ontwerp je een formulier waarmee je de start- en eindtijd van de sporters berekent.
De structuur van de bijdrage:
- Inleiding
- Leegmaken gegevens …
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht, ICT-coördinator, …