Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Angry Birds coderen met ZIM
Deze bijdrage toont je een overzicht van hoe je het spelletje Angry Birds kan programmeren met ZIM. Je vindt alle nodige info in dit Engelstalige artikel om tot het afgewerkte spel te komen.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Maqueen, educatieve robot: Micro:bit
Enkele voorbeelden van wat je kan doen met een Micro:bit.
Ik geef onder andere twee voorbeelden om muziek te maken met de Micro:bit. Deze muziek kan je niet maken met de Micro:bit v1, wel met v2.Downloadbaar lesmateriaalICT-coördinator, Systeembeheerder, … -
Gynzy: Tijd om les te geven
Gynzy biedt Interactieve software aan, om het gebruik van je digibord te verbeteren. Je vindt er educatieve tools en spelletjes voor het digibord. Er is adaptieve verwerking voor je leerlingen waarop ze op hun eigen niveau kunnen oefenen.
App of software -
Formules in Excel: Oefenbestanden
Deze twee bestanden kunnen gebruikt worden als oefendocument voor het oefenen van verschillende formules en functies in Microsoft Excel.
Het bestand figuren kan ook in het vak wiskunde gebruikt worden om te oefenen op de omtrek en oppervlakte van …
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht -
Seterra Geography
Met deze app kan je werelddelen, landen, rivieren, hoofdsteden, rivieren op een blinde kaart inoefenen.
Na het selecteren van een kaart moet je tegen tijd aanklikken wat gevraagd wordt.
App of software (5)Leerkracht -
Grafisch programmeren: Scratch
Uitgewerkte oefening waarbij Scratch als grafische programmeertaal wordt gebruikt.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
Program-uurtje: Programmeeropdrachten
Deze site bevat enkele programmeeropdrachten die je in één lesuur kan afwerken.
Website (5)ICT-coördinator -
Anne Frank Huis in virtual reality
Verken de onderduikplek van Anne Frank en haar familie in virtual reality via de app Anne Frank House VR. De app geeft een bijzonder inkijk in de schuilplaats van Anne Frank en de zeven andere onderduikers van het Achterhuis.
In de VR-app …
App of software (6)Andere functie -
Desmos: Grafische rekenmachine
Desmos Grafische Rekenmachine is een Android en iOS app met volgende mogelijkheden:
- Grafieken: poolcoördinaten, rechthoekscoördinaten, parameterplots. Er is geen grens aan het aantal expressies die je tegelijk kan tekenen, en je hoeft …
App of softwareSchool/onderwijs -
Mentorlessen: Mediawijsheid in de klas
Kant-en-klare lessen voor het digitale schoolbord over mediawijsheidthema's.
- grooming,
- sexting,
- identiteitsdiefstal,
- gevaarlijk spel,
- ...
Website (8) -
Topo Basis: Geografisch situeren
Dit leermiddel bevat geografisch oefenmateriaal: aanwijsspelletjes, puzzels en quizzes.
Hiermee oefen je de situering in van onder andere rivieren, zeeën, oceanen, gebergten, steden, landen en werelddelen.
Je kan kiezen uit …
Website (9) -
RekenTest: Hoofdrekenen
RekenTest is een flexibel en interactief programma om het hoofdrekenen te trainen, te analyseren en te toetsen.
Het programma is in principe ontworpen voor sommen boven de 100, maar kan bijvoorbeeld ook prima ingezet worden als tafeltrainer.
App of software (3)Organisatie, firma, vzw