Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
AIVA: Muziek maken met behulp van artificiële intelligentie
AIVA is een artificieel intelligente tool, ideaal voor klassieke en filmmuziek, waardoor het bijzonder geschikt is voor muziekeducatie en projecten.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Suno: Liedjes maken met artificiële intelligentie
Suno is een artificieel intelligente muziektool, die zich richt op eenvoudigheid en toegankelijkheid, perfect voor docenten zonder muzikale achtergrond.
Je schrijft in een handomdraai je eigen lied om te gebruiken in de klas.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Active Arcade: Bewegingsspelletjes met camerabesturing
Active Arcade biedt allerlei bewegingspelletjes met de camera als controller.
De app plaatst je in allerlei eenvoudige spelletjes en gebruikt je natuurlijke lichaamsbeweging als spelcontroller (via de camera van het toestel). Interactieve elementen …
App of softwareICT-coördinator, Systeembeheerder -
Open Roberta: Programmeertool
Open Roberta is een online toepassing waarbij gebruikers robots en microcontrollers kunnen programmeren. Het script kan gebouwd worden met blokken of met code. Daarnaast kan je de configuratie van je apparaat bekijken en digitaal een simulatie …
App of softwareLeerkracht -
Liedjes schrijven en functies: Computationeel denken
De nadruk ligt hier op het ontdekken van herhalende patronen in een muzieknummer. We passen dit toe op songteksten.
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Incredibox: Beeld en muziek mixen
Een tool waar leerlingen zelf hun eigen beatbox kunnen samenstellen.
App of softwareLeerkracht -
Filmpje maken: Vakoverstijgende opdracht
Deze opdracht is vakoverstijgend. De leerlingen maken met het programma Biteable een filmpje over zichzelf. De opdracht is opgebouwd volgens de OVUR-methode. De leerlingen werken met deze opdrachten ook aan sociale vaardigheden en aan leren leren. …
Downloadbaar lesmateriaal (19)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Aan de slag met Arduino en Scratch: Handleiding en oefeningen
Arduino is een veelgebruikte single board computer (SBC). Om ermee aan de slag te gaan moet je wel beschikken over wat tekstuele programmeerervaring. Er bestaat echter een variant van Scratch waarmee je via blokjes en puzzels een Arduino kan …
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht, ICT-coördinator -
Seterra Geography
Met deze app kan je werelddelen, landen, rivieren, hoofdsteden, rivieren op een blinde kaart inoefenen.
Na het selecteren van een kaart moet je tegen tijd aanklikken wat gevraagd wordt.
App of software (5)Leerkracht -
SAMapp: Bewegingsvaardigheden inoefenen
De SAMapp is een digitale tool waarmee leerlingen via korte videofragmenten zelfstandig en op eigen niveau verschillende bewegingsvaardigheden inoefenen. Het is duidelijk dat het om meer gaat dan het invoeren van een leuk snufje. Via SAM worden …
App of software (7)Leerkracht -
VRKeer: Immersief leertraject voor verkeersinzicht bij fietsers
VRkeer is een serious game in virtual reality (VR), die leerlingen van de derde graad lager en de eerste graad secundair onderwijs meer verkeersinzicht wil bijbrengen via interactieve oefeningen.
Leerlingen worden met behulp van een VR-bril en een op …
App of software -
Projects4edu: STEM-ideeën
Website met als doel ideeën rond STEM-projecten uit te wisselen. De volgende thema's komen aan bod:
- Lego education,
- Arduino,
- 3D-printing,
- rapid prototyping,
- Cloudprofessor,
- ruimtevaart,
- techniek & wetenschap,
- wiskunde.
WebsiteLeerkracht