Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Handleiding en opdrachtkaarten ScratchJr
Een handleiding en zes opdrachten voor ScratchJr. Op het einde is er ook een toets met rubrics om te evalueren.
Zet je leerlingen aan het denken en bedenk nog extra oefeningen.
Downloadbaar lesmateriaal (9)Leerkracht -
Angry Birds coderen met ZIM
Deze bijdrage toont je een overzicht van hoe je het spelletje Angry Birds kan programmeren met ZIM. Je vindt alle nodige info in dit Engelstalige artikel om tot het afgewerkte spel te komen.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Speel pong met je webcamera
Pong is één van de eerste computergames. Nu kan je pong spelen met je webcamera.
Leuk voor kinderen of ouderen die lichaamsbeweging nodig hebben.
Multipong speel je met meerdere toestellen.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Jurassic VR: Dino's in virtuele realiteit
Met deze app kan je rondlopen in de wereld van Jurassic VR, je kan zelf navigeren of je kan een dino volgen. Je lijkt echt in de virtuele wereld te zitten.
Je kan ook Jurassic simulator kiezen, dan zie je verschillende dinosaurussen in 3D.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Archeoloog dinosaurusspel
Met de app Archeologist kan je de kleuters laten puzzelen, kleuren, botten opgraven en dinosaurussen door de klas laten lopen. Je doet dit met behulp van augmented reality.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Matatalab TaleBot: Programmeerbare robot
Je eigen interactieve verhalen maken door middel van codering: Matatalab Tale-Bot Pro is een lerende robotset voor jonge kinderen. Dankzij de innovatieve technologie en een breed scala aan vakoverschrijdende interactieve kaarten, kunnen …
Fysiek materiaal -
Apps voor kleuters en lager onderwijs: Overzicht
In dit document vind je een overzicht van apps voor kleuters en lager onderwijs.
Downloadbaar lesmateriaal (55)Leerkracht, ICT-coördinator -
Ik heb geen tijd: Lesplan en werkblad
Laat je door dit lesplan inspireren bij het uitwerken van activiteiten rond phubbing waarbij media ervoor zorgt dat we elkaar soms negeren.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Levend programmeren: Logisch en wiskundig denken
Met levend programmeren kan je op een eenvoudige en speelse manier werken aan computationeel denken, logisch en algoritmisch denken.
Onze website bevat een lesfiche, een handleiding en materialen om onmiddellijk aan de slag te gaan in de …
Website (8)ICT-coördinator -
ICT Juffie: Tips en downloadbaar materiaal rond ICT in de klas
Op de site ICT Juffie verzamelt juf Chantal lesideeën rondom ICT in de klas. Laat je inspireren door de combinatie van ICT met verschillende vakken, thema's en doelen. Je vindt er ook gratis te downloaden lesmaterialen en uitgewerkte …
Website (8)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Gynzy: Tijd om les te geven
Gynzy biedt Interactieve software aan, om het gebruik van je digibord te verbeteren. Je vindt er educatieve tools en spelletjes voor het digibord. Er is adaptieve verwerking voor je leerlingen waarop ze op hun eigen niveau kunnen oefenen.
App of software -
Programmeren met kinderen
Op deze Wakeletpagina vind je een verzameling aan activiteiten, toepassingen, informatie en opleidingen rond programmeren en computationeel denken met kinderen.
Website