Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Starten met de micro:bit: Handleiding
In deze korte handleiding krijg je uitleg over de micro:bit en hoe je ermee aan de slag kan. De micro:bit is een minicomputer die speciaal voor kinderen ontwikkeld werd om te leren programmeren en de mogelijkheden van elektronica te ontdekken.
Downloadbaar lesmateriaalICT-coördinator, Administratief personeel -
AIVA: Muziek maken met behulp van artificiële intelligentie
AIVA is een artificieel intelligente tool, ideaal voor klassieke en filmmuziek, waardoor het bijzonder geschikt is voor muziekeducatie en projecten.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Silhouet: Lespakket
Silhouetten doen ons spontaan denken aan zonsondergangen op zomerse stranden. Je denkt aan donkere figuren op het strand, waarvan je alleen maar een omtrek kan zien. Al de rest is zwart. Dat is het gevolg van tegenlicht.
Downloadbaar lesmateriaal (3) -
Probeer gratis onze STEM en educatieve robotica kits uit
Je krijgt, als leerkracht, gedurende twee weken een gratis proefperiode voor onze STEM en educatieve robotica kits.
Ga naar onze website voor meer informatie.
Fysiek materiaal -
Maak je eigen games en animaties: GameLab 3
Game Lab is een programmeeromgeving waar studenten spannende games en animaties kunnen maken.
In dit derde deel van het leertraject GameLab leren studenten over het gebruik van een tekenlus en gaan ze dieper in op de bewegingen van een sprite …WebsiteOrganisatie, firma, vzw -
Programmeren met kinderen
Op deze Wakeletpagina vind je een verzameling aan activiteiten, toepassingen, informatie en opleidingen rond programmeren en computationeel denken met kinderen.
Website -
Tekenen met Autodraw: Visueel stappenplan
Stappenplan om kinderen digitaal te laten tekenen met Autodraw. Het programma past de tekening aan zodat iedereen een mooi resultaat bekomt.
Website (34)Leerkracht -
Remove Image Background: Fotoachtergronden verwijderen
Met deze gratis webtool kan je snel de achtergrond van een foto met gezicht(en) of personen op de voorgrond verwijderen.
App of software (9)Leerkracht, ICT-coördinator -
Maak een boodschappenlijst
Maak je eigen boodschappenlijst. Tijdens het typen verschijnt er een suggestie met pictogram. Je kan de app in verschillende lesopdrachten integreren.
App of software (6)ICT-coördinator, Systeembeheerder, … -
Chrome Music Lab: Experimenteren met muziek
Laat je leerlingen muzikaal experimenteren met Chrome Music Lab. Ze kunnen melodietjes en ritmes maken.
Website (81)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Horizon: Automatische correctie van foto of video
Met deze app maak je altijd horizontale video's en foto's, ongeacht hoe je je toestel vasthoudt. Houd je toestel rechtop, op zijn kant of draai tijdens je opnamen, het moment dat je vastlegt, is steeds evenwijdig met de horizon.
App of softwareLeerkracht -
Peter en de wolf: Verhaal tekenen en naspelen
De leerlingen luisteren naar het verhaal van Peter en de wolf. Ze kiezen een fragment uit het verhaal en maken daar een tekening van. Alle tekeningen worden ingescand. De leerlingen vertellen het verhaal en kiezen geluiden die bij de personages …
Downloadbaar lesmateriaal (64)Leerkracht