Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Kubo: Puzzel codeerconcept
Maak kennis met de creatieve en speelse KUBO. Een educatieve hands-on en digitale codeeroplossing die alles biedt wat nodig is om het coderen en computationeel denken onder de knie te krijgen, speciaal ontworpen voor kinderen.
Leerlingen …
Fysiek materiaalNieuw -
Handleiding en opdrachtkaarten ScratchJr
Een handleiding en zes opdrachten voor ScratchJr. Op het einde is er ook een toets met rubrics om te evalueren.
Zet je leerlingen aan het denken en bedenk nog extra oefeningen.
Downloadbaar lesmateriaal (9)Leerkracht -
Speel pong met je webcamera
Pong is één van de eerste computergames. Nu kan je pong spelen met je webcamera.
Leuk voor kinderen of ouderen die lichaamsbeweging nodig hebben.
Multipong speel je met meerdere toestellen.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
MyLens: Artificiële intelligentie maakt tijdslijnen
MyLens is een gratis artificieel intelligente tool om tijdlijnen over elk onderwerp te genereren.
De AI genereert een tijdlijn met belangrijke gebeurtenissen over het gevraagde onderwerp.Bekijk dit voorbeeld over de Eerste Wereldoorlog in …
App of software (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Jurassic VR: Dino's in virtuele realiteit
Met deze app kan je rondlopen in de wereld van Jurassic VR, je kan zelf navigeren of je kan een dino volgen. Je lijkt echt in de virtuele wereld te zitten.
Je kan ook Jurassic simulator kiezen, dan zie je verschillende dinosaurussen in 3D.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Archeoloog dinosaurusspel
Met de app Archeologist kan je de kleuters laten puzzelen, kleuren, botten opgraven en dinosaurussen door de klas laten lopen. Je doet dit met behulp van augmented reality.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
De Schaal van M: Slim op het internet
De meeste tien- tot twaalfjarigen hebben hun eerste stappen online al een tijdje achter de rug. Maar hoe mediawijs zijn ze? Weten ze wat een veilig wachtwoord is? Herkennen ze de reclame die hun favoriete influencer maakt? Reageren ze op een …
Website -
Talkr: Laat foto's praten
De app Talkr laat jou toe om foto's te laten spreken. Door eigen of andere foto's te importeren breng je het personage op de foto als het ware tot leven.
De app Talkr Live biedt dezelfde mogelijkheden. Hierbij is het echter mogelijk om live op …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
SchooVR: Maak zelf virtuele omgevingen
Website war je zelf VR-omgevingen kan bouwen of bestaande lessen kan zoeken en gebruiken in je eigen klas.
WebsiteLeerkracht, Ander -
Matatalab TaleBot: Programmeerbare robot
Je eigen interactieve verhalen maken door middel van codering: Matatalab Tale-Bot Pro is een lerende robotset voor jonge kinderen. Dankzij de innovatieve technologie en een breed scala aan vakoverschrijdende interactieve kaarten, kunnen …
Fysiek materiaal -
OK Groomer: Preventiespel grooming
Tijdens het spel ontdekken kinderen wat een groomer (online kinderlokker) is. Ze leren de trucks die groomers gebruiken en krijgen tips om zich tegen groomers te beschermen.
App of softwareICT-coördinator -
Dieren: Zoekopdracht op internet
Leerlingen lossen tien vragen op over het thema dieren. De antwoorden zijn te vinden op internet.
Downloadbaar lesmateriaal (3)