Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Mediawijs omgaan met misleidende informatie: Groepstaak
Een leidraad voor leerlingen om een groepsopdracht over misleidende informatie tot een goed einde te brengen. De leerlingen onderzoeken in groep een vorm van desinformatie.
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Webwise.ie: Onderwijsmateriaal over internetveiligheid
Deze Engelstalige website werkt aan een veiliger en beter internetgebruik met bewustwordings- en onderwijsinitiatieven speciaal voor leerkrachten, kinderen, jongeren en ouders. De website biedt informatie, advies en gratis onderwijsmateriaal om …
WebsiteLeerkracht, Ander -
Level Up: Magazine over gezond gamen
Ons nieuw magazine over gezond gamen is nu beschikbaar: Level Up! Het bevat 32 interactieve en inzichtrijke A4 pagina’s rond gezond gamen en digitale balans.
Wat zit er onder andere in?
- uitleg over de wereld van games: evolutie, soorten …
Fysiek materiaal -
Book Creator: Maak je eigen digitale boek
Met deze app kunnen kinderen hun eigen boeken maken. Je kan zelf foto's uploaden, tekst toevoegen, een klas aanmaken en elkaars boeken bekijken.
App of software (3)Leerkracht -
Getallen en tekst invoeren in Excel: Stappenplan
Tekst en getallen invoeren leer je met dit stappenplan. Het materiaal hoort bij ictwijzer.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Hoe artificieel intelligent mag jouw omgeving worden?: Poster
Deze posterreeks kan je gebruiken om met je klas na te denken over de mogelijkheden van artificiële intelligentie in een klas, thuis, op straat, of in een zorginstelling.
Duid op de poster aan wat wel geautomatiseerd kan worden, én …
Downloadbaar lesmateriaal -
Chocolademuseum: Opzoekopdracht
Een zoekopdracht op de website van het chocolademuseum in Antwerpen.
Leerlingen oefenen op zoekend lezen en efficiënt informatie opzoeken op het internet.
Downloadbaar lesmateriaal (42)Leerkracht -
AI Op School: Sociale robot
Sociale robot van Dwengo is een vakoverschrijdend STEM-project voor de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs. In een aantal modules gaan leerlingen aan de slag om zelf een sociale robot te ontwerpen, te programmeren en te …
Website -
Friend Zone: Online escapegame
In samenwerking met IBM, Child Focus en Luca ontwikkelde Technopolis een unieke online escape game voor klassen. Een nieuw sociaal media platform en verborgen IP-adressen vormen het voorwerp van een digitale en sociale beproeving die aansluit bij …
Aankondiging (8) -
Mediawijsheid: Leerlijn
De Leerlijn Mediawijsheid vat samen welke mediawijze competenties een gemiddeld kind op elke leeftijd zou moeten ontwikkelen. Ze geeft een invulling aan de eindtermen en leerplannen volgens het kader van …
Downloadbaar lesmateriaal (43) -
Vluchtelingen: ICT-opdracht
Dit is een ICT-opdracht die de leerlingen zelfstandig maken en uploaden. Het materiaal kan ook op een andere manier gebruikt worden.
De opdracht bestaat uit:
- krantenartikel Vluchteling of migrant? met vragen;
- online vluchtelingenspel; …
Downloadbaar lesmateriaal (35)Leerkracht -
Toolkit multimedia-animator: Speels programmeren met kinderen
Maks vzw leidde voor het Europese project Codinc tientallen Brusselse jongeren op tot multimedia-animator. Zij leerden op hun beurt kinderen van de lagere school op een speelse manier coderen en programmeren.
We sloegen twee vliegen in …
Downloadbaar lesmateriaal